De Gentse LEZ: een moeilijke evenwichtsoefening

Op 1 mei 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Mobiliteit en openbare werken

In 2017 voerde stad Antwerpen onder N-VA-bestuur de allereerste lage emissiezone (LEZ) in. Vanaf 2020 voert ook stad Gent een LEZ in, specifiek voor het gebied binnen de kleine ring R40.

Gemeenteraadslid Karlijn Deene: “De N-VA staat achter initiatieven zoals de LEZ die de luchtkwaliteit van onze steden drastisch verbeteren. Maar net zoals bij het Gentse mobiliteitsplan en het Gentse parkeerbeleid, dreigen opnieuw dezelfde mensen de grootste lasten te moeten dragen. Steunmaatregelen van de stad (vb. slooppremie voor wie zijn oudere wagen wegdoet) gelden bijvoorbeeld niet voor de bewoners van onze deelgemeenten of voor Gentse ondernemers. Ook wordt er niets gedaan voor de vele senioren met een oudere auto met nauwelijks kilometers op de teller die nog in perfecte staat is.

“Bovendien is het nog heel onduidelijk hoe bezoekers met een oudere wagen zich in regel kunnen stellen. Wij hopen dat stad Gent het Antwerpse voorbeeld volgt en kiest voor een gebruiksvriendelijk en laagdrempelig systeem. De signalen die we tot nu toe vanwege het stadsbestuur ontvingen, wekken helaas weinig vertrouwen. We rekenen erop dat het stadsbestuur hier 100% op inzet.”