De Groene knoet

Op 2 april 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Beste N-VA-lid,

Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Maar niet zo in Gent. Groen blijft het stadsbestuur domineren, OpenVLD slaafs volgen.

Sociale woonfraude met buitenlandse eigendommen? Geen prioriteit voor schepen van wonen Tine Heyse. Vlaams minister Matthias Diependaele biedt de sociale woonmaatschappijen nochtans nieuwe handvaten én centen om dit soort fraude een halt toe te roepen. In het Vlaams Parlement steunt OpenVLD de nieuwe aanpak, in Gent zit burgemeester De Clercq andermaal onder de Groene knoet.

Nederlands als voertaal voor door de stad gesubsidieerde organisaties? Zich als vereniging engageren om de Westerse Verlichtingswaarden als uitgangspunt te nemen? Niet nodig en niet wenselijk volgens De Clercq & Co. Vreemd, want in Antwerpen steunt OpenVLD wel zo’n beleid. Hoe zou dat nu komen?

Gelukkig wél: unanieme steun voor het voorstel van Elke Sleurs om meer te investeren in toegankelijke bus- en tramhaltes. Mensen in een rolstoel of met een andere mobiliteitsbeperking moeten zo veel als mogelijk kunnen geraken waar ze willen, ook met het openbaar vervoer.

Deze maand ook schrijnende cijfers: het aantal daklozen in Gent is hoog. Meer dan 50% zijn niet-Belgen. Meer dan 60% daarvan heeft geen legaal verblijfsstatuut. Het stadsbestuur creëert al jaren een aanzuigeffect dat de draagkracht van onze stad overstijgt. Is dat sociaal beleid?

Tot slot een warme oproep om op 28 april deel te nemen aan onze webinar over de vaccinatiecampagne met collega-kamerlid Kathleen Depoorter.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt