De Gruute Kuis en Zwerfvuil - Elke Sleurs

Op 6 april 2012

We hebben de voorbije week eindelijk kunnen genieten van de eerste zonnestralen na een koude winter. Massaal kwamen we buiten voor een terrasje of werd er afgesproken aan de Graslei of de Korenlei.  Na twee dagen zonneschijn werd dan ook op diezelfde Graslei al vrij snel duidelijk wat één van de problemen is in onze stad: afval.  Wanneer je een wandeling door Gent maakt, zie je zelf ook dat er op dit gebied nog heel wat voor verbetering vatbaar is. Overal zie je blikjes, vuile voetpaden en volle vuilbakken.

Het moet ook ons stadsbestuur niet ontgaan zijn, want op zondag 25 maart was het voor het tweede jaar op rij tijd voor de Gentse Gruute Kuis.  Iedereen werd opgeroepen om te helpen bij het opruimen van zijn of haar buurt. Opruimen ging dan van letterlijk afval helpen verzamelen, voetpaden kuisen tot onkruid wieden of een buurtparkje netter maken.

“ Een succes”  werd het de dag erna  genoemd. Zo’n initiatief is inderdaad heel leuk om je buurtgenoten beter te leren kennen. Het helpt ook bij het bewust worden van het afvalprobleem waar niet alleen Gent, maar de hele maatschappij mee te maken heeft. De vraag is of men wel van een succes kan spreken wanneer je aan de burgers moet vragen om te helpen opruimen, een dienst waar ze eigenlijk al voor betalen.

Daarnaast is er zeker nood aan een algemene verandering in de mentaliteit. Je ziet zo vaak iemand een blikje uit de auto werpen, want de eigen wagen moet netjes blijven. Wat er op de openbare weg gebeurt of rondslingert, dat is dan iemand anders zijn probleem. Als iedereen zo blijft denken, zitten we binnenkort allemaal in propere huizen omgeven door 1 grote vuilnisbelt.

Een grote opruimingsactie biedt echter geen structurele oplossing voor het zwerfafval waar Gent vaak  mee bezaaid ligt. Er is nood aan een efficiënter afvalbeleid dat preventief werkt. Het moet voor iedereen makkelijk en betaalbaar zijn om afval op een daarvoor voorziene plaats achter te laten.

Elke Sleurs is senator voor de N-VA en tevens werkzaam als gynaecologe te het UZ Gent