De juiste prioriteiten?

Op 5 mei 2021

Burgemeester De Clercq heeft zijn prioriteiten niet meer op een rijtje.

Voor een nieuw opvangtehuis voor migranten zonder verblijfsrecht wordt meer dan 1,2 miljoen euro vrijgemaakt. Voor enkele tientallen ingeweken Roma zonder toekomstperspectief werd eerder al ruim 2,5 miljoen euro voorzien. Met die torenhoge bedragen voor deze doelgroepen kunnen we met N-VA niet akkoord gaan.

In onze stad bestaat genoeg lokale armoede. Het nieuwe opvangproject voor chronisch daklozen in Drongen steunen we van ganser harte. Mensen die jaren thuisloos waren worden er succesvol begeleid naar een betere toekomst. Voor zo’n aanpak bestaat een draagvlak bij de bevolking. Laat ons de beschikbare middelen dáár meer op inzetten.

De uitbreiding van de LEZ is een ander voorbeeld van verkeerde keuzes. Prof. Stijn Oosterlinck wees recent op de nefaste sociale gevolgen. Maar het stadsbestuur zet willens nillens door. Alleen mogen de oppositie en de burger niet weten waar het precies naartoe gaat: schepen Heyse (Groen) weigerde in de gemeenteraad info te delen.

Zelfs het zomerplan voor de Blaarmeersen mist de juiste focus: maar 65% van de beperkte corona-capaciteit wordt voorbehouden voor Gentenaars én Oost-Vlamingen, 35% van de plaatsen is voor mensen van buiten de provincie (lees: Brusselaars; zie de incidenten van vorige zomer). En dat voor een lokaal recreatieterrein.

En dan is er nog de ons-kent-ons-mentaliteit. Een nieuwe openbare fietsstalling voor de woning van een familielid van een toekomstig schepen van Groen werd plots verplaatst naar elders in de straat. Met N-VA vragen we ons af of het ook voor de gewone burger voldoende is om eens te bellen naar het kabinet van schepen Watteeuw.

Voor ons is het cruciaal dat er transparante procedures zijn en dat burgers op een gelijke wijze behandeld worden.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt