De kas is leeg

Op 30 april 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Net zoals alle Gentse gezinnen wordt ook de stadskas geconfronteerd met de hoge inflatie. En het stadsbestuur heeft zich de voorbije jaren geen goede huisvader getoond. Om het met de woorden van de schepen van financiën te zeggen: “We hebben weinig of geen reserve” (Het Laatste Nieuws, 20 april). Anders gezegd: het geld is op.

Zonder inflatie was de financiële toestand van Gent sowieso al belabberd. Tegen 2025 torst elke Gentenaar een schuld van 3840 euro. Dat is ruim 1400 euro meer dan in 2019. Gent blijft hiermee de Vlaamse schuldenkampioen. Uit een recente vergelijking van De Standaard blijkt dat een torenhoge schuldenlast een constante is onder liberale burgemeesters. Centrumsteden bestuurd door N-VA-burgemeesters zijn daarentegen financieel gezond zijn en kennen de minste schulden. Voor Mathias De Clercq & co lijkt te gelden: “Après nous le déluge.”

In die al penibele omstandigheden kijkt het stadsbestuur door de inflatie nu aan tegen een meerkost van 76 miljoen euro in 2022-25 voor alleen al de extra personeelsuitgaven. En om in 2025 boven nul te eindigen – met een positieve autofinancieringsmarge – moet er minstens 60 miljoen euro gevonden worden. Met N-VA vragen we ons af welke nieuwe Mathiastaksen de Gentse burgers en ondernemers zullen moeten gaan betalen.

Op de voorbije gemeenteraad werd alleen groen gelachen toen we met N-VA de problemen op scherp stelden. De acute urgentie is nog steeds niet doorgedrongen: in plaats van meteen maatregelen te nemen, verschuift men de budgetwijziging – normaal in juni – naar september. Meteen een tweede zit dus. Dergelijk gebrek aan verantwoordelijkheidszin tart elke verbeelding. De Gentenaar verdient beter.

Wie het na de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 mag overnemen van de huidige coalitie wacht geen cadeaus. Het wordt hoe dan ook eerst financieel puin ruimen om onze stad terug op koers te krijgen.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt