De Oude Vismijn: trefpunt van toerisme, erfgoed en innovatie - Karlijn Deene

Op 7 maart 2012

Gent is een populaire reisbestemming. Lonely Planet nam onze stad terecht op in de top 10 van te bezoeken steden voor 2011. De reisgids roept Gent zelfs uit als 'Europa's best bewaarde geheim'!

De populariteit van onze stad moeten we koesteren. Toerisme is belangrijk voor de toeristen. Een bezoek aan een stad als Gent laat hen in de diepte van de tijd kijken en verbreedt hun culturele horizon. Maar toerisme is ook belangrijk voor de stad zelf.

In Gent vinden 8.500 mensen werk in de toeristische sector. Het verblijfstoerisme alleen al creëert in Gent en de vijf andere Kunststeden (Antwerpen, Brugge, Brussel, Leuven en Mechelen) een omzet van anderhalf miljard euro per jaar. Daarom moeten we blijven investeren in toerisme, in ons aanbod, in onze dienstverlening, in onze kwaliteit.

Het nieuwe toeristische infokantoor in de Oude Vismijn, vorige week vrijdag officieel geopend, is een grote aanwinst voor onze stad. Voortaan beschikt Gent over het modernste toeristische informatiekantoor in Vlaanderen, gelegen op dé toeristische toplocatie van de stad. Geert Bourgeois (N-VA), minister bevoegd voor toerisme en onroerend erfgoed, heeft het toeristische infokantoor van bij het begin ondersteund. Dankzij restauratiepremies van bijna 800.000 euro vanuit Onroerend Erfgoed en een subsidie van 865.000 euro vanuit Toerisme, is de realisatie van het kantoor mogelijk gemaakt.

De glazen infobox is door haar innovatieve ontwerp zeer uitnodigend om binnen te wandelen. Behalve het fysieke onthaal door het stadspersoneel, kan de toerist op een virtuele wijze Gent leren kennen aan de centrale informatietafel. Dankzij multimediale en interactieve technologieën krijgt de toerist op een dynamische manier een antwoord op de vraag: “wat valt er in Gent te beleven dat mij kan interesseren”. Zodra dat antwoord er is, kan zij of hij de stad in trekken: de beleving ligt vlakbij, rond de infobox.

Het onthaal en de informatie die toeristen krijgen in het infokantoor, is het begin van een onvergetelijk bezoek aan Gent. Met de herlokalisering en de modernisering van het informatiekantoor doet Gent een verdere stap voorwaarts op het pad van kwaliteitsvol toeristisch onthaal.

Toerisme is voor N-VA Gent een belangrijke vorm van ondernemen die de nodige ondersteuning verdient. Toerisme is voor ons ook duurzaamheid en zorg dragen voor ons waardevolle erfgoed. Het unieke aan het toeristische infokantoor is dat moderne architectuur en behoud van erfgoed op een treffende wijze samensmelten. De opening van het infokantoor is immers het slotakkoord op de restauratie en herbestemming van de beschermde Oude Vismijn. Hier is op voorbeeldige wijze aangetoond dat met visie, overleg en doordachte ingrepen oude erfgoedwaarden en moderne functies verenigbaar zijn. En dat is juist wat onze stad zo aantrekkelijk maakt bij toeristen: Gent is een stad die enorm rijk is aan erfgoed en cultuur. Maar we zijn geen Bokrijk of Brugge, ons erfgoed maakt integraal deel uit van een bruisende stad.

De Oude Vismijn mag niet gebruikt worden als louter een paradepaardje voor het stadsbestuur. Het moet voor N-VA een dynamisch trefpunt zijn van toerisme, erfgoed en innovatie. Een trefpunt waar ondernemen en duurzaamheid blijven bijdragen aan een positieve beeldvorming over onze stad, de stad waar wij allemaal trots op zijn!

Karlijn Deene is raadgever erfgoed van minister Geert Bourgeois. Zij staat op de vierde plaats van de Gentse gemeenteraadslijst.