Deputatie wil dossier Leopoldskazerne er nu al doorduwen, N-VA is tegen

Op 20 november 2013

Het dossier van de Leopoldskazerne is nog te prematuur

De Oost-Vlaamse N-VA fractie zal de aankoop en de uitbouw van de Leopoldskazerne door het provinciebestuur niet goedkeuren. ‘We weten financieel waar we aan beginnen, laat staan waar we eindigen’, aldus Jeroen Lemaitre, fractieondervoorzitter van de N-VA.

Voor de N-VA fractie is dit dossier nog niet rijp. Er zijn nog teveel losse eindjes die verder onderzoek en studie vragen. Ook of het zinvol is om de diensten verder te centraliseren moet verder onderzocht worden. Jeroen Lemaitre concludeert: ‘Het dossier nu snel op een drafje laten goedkeuren zou een vergissing zijn, waar alleen defensie beter van wordt. Een prematuur dossier heeft immers vaak last van complicaties.’

Grondig onderzoek is nodig

Tijdens de centrale commissie in juni 2013 kondigde de deputatie met veel luister de ambitieuze plannen voor de renovatie van het PAC aan ‘t Zuid als nieuw provinciehuis voor. Na een aantal legislaturen kwam er uiteindelijk een doorbraak in het dossier, tot voor kort althans.

Plots werden de plannen gewijzigd en werd het dossier van de Leopoldskazerne met hoogdringendheid op de agenda geplaatst. Voor de N-VA fractie kon dit dossier met een belangrijke financiële en organisatorische impact niet op een drafje worden afgehandeld. ‘De N-VA fractie stelt zich fundamentele vragen bij deze procedure. De architecturale uitdagingen en de functionaliteit van het gebouw voor Provinciale Diensten, zijn onvoldoende onderzocht. Wat met bijvoorbeeld een inkrimping van Provinciale Diensten, is dan de site flexibel genoeg om aan derden te verhuren? Vandaar is een beperkte opdracht van een onafhankelijk studiebureau nodig om over deze zaken uitsluitsel te geven , aldus Jeroen Lemaitre.

De financiële haalbaarheid is volledig gebaseerd op een aantal hypothesen en inschattingen. Het is niet zonder risico om er zomaar vanuit te gaan dat de huidige kantoorgebouwen probleemloos verkocht of verhuurd zullen kunnen worden aan een prijs zoals vooropgesteld in het businessplan. Nochtans is net dit essentieel voor om de financiële haalbaarheid te kunnen bepalen.

Zich verstoppen in een kazerne staat haaks op openheid

Tijdens de centrale commissie van 14 november 2013 werden door de N-VA heel kritische vragen gesteld bij de plannen omtrent de Leopoldskazerne.

Bijvoorbeeld de impact op de mobiliteit in de buurt dient verder te worden onderzocht. Momenteel is de Leopoldskazerne gelegen aan een drukke verkeersas en tijdens de spits is er steeds een verkeersinfarct. De centralisatie van de provinciediensten, de provinciale uitleendienst, de monumentenwacht,… zal een belangrijke impact hebben op de mobiliteit in de buurt. Er wordt bovendien ook een ondergrondse parking voorzien die zonder twijfel extra auto’s naar de stad zal lokken. Een verder onderzoek naar de mobiliteit en dat in samenwerking met de stad Gent is absoluut vereist.

De deputatie vindt zichtbaarheid en provinciale identiteit belangrijk. Dit komt niet tot uiting in de ambitie om zich te vestigen in de Leopoldskazerne. Terwijl ‘t Zuid fungeert als het venster op Gent, ligt de kazerne afgelegen in de studentenbuurt. Als de deputatie de uitbouw van een provinciale identiteit daadwerkelijk belangrijk vindt, dan moet ze eerst grondig onderzoeken of dit wel kan op deze site. ‘In plaats van te kiezen voor openheid “verstopt” men zich in een voormalige kazerne. We moeten bovendien in vraag durven stellen of deze centralisatie wel nodig is, aldus Jeroen Lemaitre.