U bent hier
Dienst Economie schuift nu zelf slimnaargent-routeplanner naar voor om bereikbaarheid stadscentrum te verbeteren. Van Bossuyt (N-VA): “Waar wacht het stadsbestuur nog op?
N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “In mei vorig jaar deden we met de N-VA al een concreet voorstel om een slimnaargent-routeplanner op te starten. Maar mobiliteitsschepen Watteeuw (Groen) reageerde toen afwijzend: niet zinvol in zijn ogen. Ondertussen stel ik vast dat elders binnen de stad de geesten gerijpt zijn.”
Van Bossuyt: “In opdracht van de vzw Puur Gent werd recent een ‘Customer Journey’ uitgevoerd heeft. Die leert dat Gent echt wel een (perceptie)probleem heeft op vlak van bereikbaarheid en dat we onder andere nood hebben aan een toepassing die alle info om naar de Gentse binnenstad te geraken bundelt en ontsluit."
Van Bossuyt: “Dat is ook de conclusie van een onderzoek van oktober door de Dienst Economie (onder bevoegdheid van OpenVLD-schepen Bracke): daarin wordt expliciet voorgesteld om de middelen voor gratis openbaar vervoer op koopzondagen – waarvan de doelmatigheid betwijfeld wordt – te heroriënteren naar o.a. een routeplanner naar het voorbeeld van slimnaarantwerpen.be, inclusief communicatiecampagne(s).”
Van Bossuyt: “De afgelopen eindejaarperiode was die slimnaarantwerpen-campagne echt overal. Gent kon daar weinig of niets tegenover zetten. Dat kan zo niet langer, in het belang van onze Gentse handelaars en horeca-uitbaters. We moeten de aantrekkelijkheid van onze stad veel meer in de markt zetten. De ontwikkeling van een slimnaargent-toepassing inclusief grootschalige promotiecampagne moet hier voor ons deel van uitmaken.”
Van Bossuyt besluit: “Waar wacht het stadsbestuur nog op om hier snel werk van te maken? Van onze kant zullen we ons voorstel op de komende gemeenteraad in elk geval hernemen. Ik ben benieuwd hoe de meerderheid ditmaal zal stemmen. Natuurlijk, met een routeplanner alleen zal het niet lukken. De genoemde onderzoeken bevestigen een reeks andere gekende pijnpunten op vlak van bereikbaarheid: o.a. het gebrek aan goede alternatieven voor de eigen wagen (degelijke P+R, ruim aanbod aan deelsystemen, …), de onduidelijke signalisatie en de hoge parkeertarieven. Ook daar is uiteraard nog heel wat werk aan de winkel.”