Dodelijk slachtoffer te betreuren na fietsongeval door tramsporen Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Probleem niet langer weglachen, maar dringend actie ondernemen”

Op 8 september 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid

Vandaag raakte bekend dat zondagavond in het Gentse stadscentrum een fietser (35) is overleden na een val op de tramsporen. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dit is zonder meer tragisch. Ik wil in de eerste plaats mijn medeleven overmaken aan de familie van het slachtoffer. Zware ongevallen op tramsporen zijn in onze stad helaas geen unicum en, meer nog, zelfs een typisch Gents probleem. Midden juli bleek uit een studie van het Gentse UZ dat jaarlijks bijna 500 fietsers naar de spoeddienst moeten na een ongeval op de tramsporen. Na de tragedie van zondag kan ik niet anders dan schepen Watteeuw andermaal op te roepen om dringend werk te maken van veiliger tramsporen voor fietsers. Ook dat is verkeersveiligheid.”

Van Bossuyt: “Ik maak me al langer zorgen om de gevaren van tramsporen voor fietsers. Maar tot nog toe voelde ik me in Gent de roepende in de woestijn. Toen ik tijdens de verkiezingscampagne van 2018 wees op de gevaren van de tramsporen voor zwakke weggebruikers werd ik onthaald op hoongelach. Niemand nam of neemt het probleem ernstig, ook zelfverklaarde fietspartij Groen niet. Toen het UZ Gent midden juli zijn opmerkelijke fietsongevallenstudie bekend maakte, viel mobiliteitsschepen Watteeuw uit de lucht. Zo zijn er kostbare jaren verloren gegaan om iets aan dit verkeersveiligheidsprobleem te doen.”

Van Bossuyt: “Naar aanleiding van de UZGent-cijfers midden juli heb ik meteen in de gemeenteraad een vraag ingediend voor schepen Watteeuw. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord. De voorbije maanden heb ik ook een pak mails gekregen van Gentse fietsers die me hun ervaringen met tramsporen in onze stad vertelden. Eén voorbeeld is de Vlaanderenstraat – vlakbij het ongeval van afgelopen zondag – waar fietsers nauwelijks plaatsen hebben om te rijden: aan de ene kant de tramsporen, aan de andere de verhoogde stoeprand. Een restaurantuitbater meldde me dat hij er elke dag fietsers in de problemen ziet geraken.”

Van Bossuyt: “En zo zijn er veel plaatsen waar fietsers niet comfortabel kunnen rijden door de tramsporen. Daar komt nog bij dat aan de knippen van het Circulatieplan vaak betonblokken geplaatst werden. Voor fietsers zijn dat – zeker in combinatie met tramsporen – gevaarlijke obstakels die extra risico’s met zich meebrengen bij een valpartij. Dit soort obstakels bij tramsporen wegnemen kan de fietsveiligheid verhogen. Daar kan  meteen werk van gemaakt worden.”

Van Bossuyt besluit: “Het is erg dat er eerst een drama moet gebeuren vooraleer er men in actie schiet. De problematiek was nochtans gekend. Het stadsbestuur vond het gewoon niet de moeite om hier op in te zetten. Ik hoop dat ik er vanuit mag gaan dat in de toekomst niemand meer lacherig zal doen over deze problematiek. Ik volg 100% de oproep van het UZGent om de fietsinfrastructuur in onze stad op dit punt dringend te verbeteren.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is