Dossier vzw Masala: gesubsidieerde keuken Meubelfabriek blijkt niet aanwezig. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Ofwel liegt het stadsbestuur iedereen voor, ofwel is men niet op de hoogte van wat er met het subsidiegeld gebeurt”

Op 28 september 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
keuken

Afgelopen maandagavond was er op initiatief van de N-VA in de gemeenteraad opnieuw een fel debat over de gecontesteerde vzw Masala. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) verklaarde toen dat er geen manifeste aanwijzingen waren dat subsidiegelden niet conform de afspraken besteed werden. Schepen Astrid De Bruycker (Vooruit) verzekerde dat alle ingebrachte uitgaven verantwoord werden. Maar dat blijkt niet te kloppen. Zo tonen foto’s dat de door de vzw Masala geïnstalleerde keuken, die volgens schepen De Bruycker ‘het hart van de Meubelfabriek’ is en meer dan 10.000 euro subsidies kostte, er helemaal niet staat.”

Vzw Masala kwam voor de zomervakantie al in opspraak in verband met het verhuren van afgekeurde sociale woningen tegen woekerprijzen. Uit opgevraagde documenten bleek vervolgens dat er ook bij de besteding van stedelijke subsidies (263.000 euro) ernstige vragen te stellen zijn: uitgaven voor 1000’en euro’s worden niet gestaafd met valabele facturen of andere verantwoordingstukken. Bovendien blijkt de controle door de stad op de uitgave van subsidiegelden gebrekkig en niet transparant. Ook de rol van vzw Masala in de koepel-vzw De Meubelfabriek – die tijdelijk de gelijknamige site in de Brugse Poort beheert – blijkt problematisch.

Van Bossuyt: “Tijdens de gemeenteraad stelde schepen De Bruycker – namens het voltallige college – dat de keuken er daadwerkelijk staat. Dat deze het hart is van De Meubelfabriek. Dat er dagelijks gewerkt en vergaderd wordt. Dat iedereen alle materialen en alle installaties waarvan sprake in de facturen ter plekke kan komen bekijken. Maar daar blijkt nu niets van te kloppen.”

Van Bossuyt: “Begin deze week genomen foto’s tonen zonneklaar aan dat er van de keuken van 10.440 euro niets meer te bespeuren is. De ruimte in kwestie blijkt één groot rommelkot te zijn: allerlei materiaal ligt er in complete wanorde op elkaar gestapeld, inclusief enkele kano’s. Als er al iets van meubilair of apparatuur staat, is die niet bruikbaar.”

Van Bossuyt: “De ruimte is bovendien ook permanent afgesloten. De code van de sleutelkluis is bij veel van de organisaties die gebruik maken van De Meubelfabriek niet gekend. Er kan dus zo goed als niemand binnen. In deze ruimte kan simpelweg niet gewerkt of vergaderd worden. Dat deze ‘keuken’ – zoals het stadsbestuur beweert – het kloppende hart zou zijn van De Meubelfabriek is manifest onwaar.”

Van Bossuyt: “Ofwel heeft het college de gemeenteraad maandag bewust voorgelogen, ofwel zijn burgemeester De Clercq, schepen De Bruycker en het hele stadsbestuur totaal niet op de hoogte van wat er met de toegekende subsidiegelden gebeurt. Waar zijn nu de 5000 euro naartoe die vzw Masala voor die keuken gekregen heeft? Wat met de 6.440 euro voor de rest van het keukenmateriaal?”

Van Bossuyt besluit: “Onze conclusie hieruit is dat we geen vertrouwen meer hebben in het onderzoek dat het stadsbestuur zelf voert in dit dossier. Wil men het niet weten? Of is het een operatie doofpot? Het is dringend tijd voor een extern onderzoek. De Gentenaars hebben het recht om te weten waar hun belastinggeld naar toe gaat. Voor ons moet elke samenwerking met de vzw Masala ook onmiddellijk stopgezet worden. Onverantwoorde subsidie-uitgaven moeten per direct teruggevorderd worden. De hele controle op de besteding van subsidiegelden moet anders en beter.”

Schepen Astrid De Bruycker (Vooruit) – letterlijk tijdens de gemeenteraad van 26 september jl.:

“En dan de issue over de keuken. Uiteraard, we hebben dat goed laten uitzoeken. We hebben dat kunnen lezen in de pers en u heeft daar ook inzagerecht op aangevraagd. U heeft die documenten ook gekregen. We hebben dat uitgezocht en we stellen vast dat die middelen correct zijn besteed. Er is in twee keer gewerkt. Eerst zijn die inbouwkasten van die keuken geplaatst. Daarvoor is inderdaad samengewerkt met de vzw Masala, die toen al een invuller [noot: = gebruiker van de site] was. Er was op dat moment nog geen vzw De Meubelfabriek, die was nog niet opgericht. En in een tweede fase zijn er dan grootkeukentoestellen en meubels aangekocht. Dat is iets dat de stad zelf gedaan heeft, dat is dus een aparte aankoop. En dat hebben we opgenomen omdat er zich een opportuniteit voordeed. Heel eenvoudig, de tijdelijke invulling in NEST die stopte en daar kon de stad het tweedehandsmeubilair overkopen dat toen in private eigendom was. En daar is die tweede factuur van 6440 euro voor betaald. In totaal is dus 10.440 euro betaald voor die keuken. U verwijst ook naar een andere keuken in een andere Vlaamse stad. Maar er is dan wel een groot verschil: deze keuken staat er ook daadwerkelijk. Als we spreken over de keuken van De Meubelfabriek: ze staat er. Het is het hart van De Meubelfabriek, waar dagelijks gewerkt en vergaderd wordt. Dus alle materialen en alle installaties waarvan sprake in de documenten die kan u ter plekke gaan bekijken. […] Conclusie: de gemaakte kosten zijn wel degelijk verantwoord en voor de rest onderschrijf ik voor 100% wat de burgemeester gezegd heeft: het zijn publieke middelen […] en die moeten op een correcte manier besteed en verantwoord worden.”

Burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) – letterlijk tijdens de gemeenteraad van 26 september jl.:

“Dat brengt mij, voorzitter, tot de algemene conclusie op basis van de tussentijdse bevindingen en stand van zaken. Nu, wanneer we de input van het rapport van de juridische dienst naast andere informatie leggen maken we een aantal conclusies. Nu, met betrekking tot wat we zelf doen als stad. Op niveau van de overeenkomsten met de vzw Masala en de vzw De Meubelfabriek zijn er geen manifeste aanwijzingen dat de subsidieovereenkomsten die de stad sloot niet werden uitgevoerd conform de afspraken.”