Dringend nood aan Lightrail Gent-Zeehaven

Op 1 juli 2008

Om de mobiliteitsproblemen van en naar de Gentse Zeehaven het hoofd te bieden, pleit N-VA Gent resoluut voor een lightrail over de bestaande spoorlijn 204. "Het huidige aanbod aan openbaar vervoer er met slechts één buslijn met dagelijks 3 ritten h/t ronduit rampzalig. Als een van de grootste werkgelegenheidspolen met momenteel +/- 25.000 arbeidsplaatsen in tal van grote en minder grote bedrijven verdient onze Zeehaven een doortastende moderne oplossing", aldus N-VA bestuurslid Peter Dedecker die eveneens verwijst naar de levensgevaarlijke situaties en toevoerproblemen tijdens shiftenwissels.

Pogingen van Volvo Cars en Arcelor-Mittal met een eigen busdienst, aangevuld met andere uitstekende initiatieven zoals de pendeldienst Max Mobiel, moedigen we aan maar zijn voor N-VA Gent ontoereikend. Deze bussen doen immers tergend lang over een relatief korte afstand (ondermeer doordat ze in de files belanden), zijn vooral gericht op twee bedrijven en bieden geen oplossing voor andere bedrijven.

N-VA Gent pleit in dit dossier resoluut voor een lightrail. Gemeenteraadslid Helga Stevens deelt deze vraag en haalt een recente studie van Traject NV in opdracht van de VeGHO (Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen) aan die onze bevindingen omtrent de noodzaak aan dergelijke verbinding, de haalbaarheid en het potentieel ervan ondersteunt.

Dat 12660 werknemers (59% op een totaal van 21500) uit de Haven Oost een rechtstreekse verbinding hebben naar deze spoorlijn 204 (waaronder de 4488 werknemers die in Gent wonen) sterkt ons geloof in het enorme potentieel van dergelijke treindienst. Een extra treinrit na 22u53 vanuit Gent Dampoort naar Evergem, Eeklo en Waarschoot (waar 14% van de Havenwerknemers uit afkomstig is!) kan hier nog een schepje bovenop doen. Peter Dedecker verwijst nog naar de 600 moeilijk in te vullen vacatures in de Haven waartoe een treinverbinding de poort kan openzetten voor werklozen zonder eigen wagen.

Bovendien wensen we de aandacht te vestigen op de bewoners van de Kanaaldorpen. Volgens een bevraging door de bewonersgroep Sint-Kruis-Winkel zou deze verbinding dagelijks door 477 mensen uit de kanaaldorpen gebruikt worden. Bij de opinie van schepen Van Roeveroij (Open VLD) dat deze inwoners geen prioriteit zijn, leggen wij ons dan ook geenszins neer! Het dossier moet voor ons ruimer bekeken worden. Zo zien we ook mogelijkheden in een P+R langs de R4 met een dergelijk snelle verbinding naar het centrum, alsook een interessant alternatief voor mensen uit de Kanaalzone die dagelijks richting Gent of Brussel trekken en zien we een positief effect in het opdrijven van de frequentie Gent-Dampoort - Gent-Sint-Pieters.

In afwachting van een lightrail juichen we een oplossing op basis van een reguliere NMBS-dieseltrein op korte termijn, die volgens de studie van Traject dagelijks door 6448 werknemers gebruikt zou worden, toe. Dat er volgens de NMBS van een lightrail geen sprake kan zijn, kunnen we echter niet aanvaarden! Een rittijd van 27 minuten over de korte afstand Gent-Sint-Pieters - Arcelor-Mittal is gewoonweg te lang. Met kleinere, lichte en snellere treinstellen (met brede deuren om het in- en uitstappen te versnellen) moet deze tijd gevoelig te drukken zijn, wat het potentieel alleen maar doet toenemen. Aanvullende shuttlediensten tussen de stopplaatsen van de trein en de bedrijven in de buurt, maken het geheel compleet.

N-VA Gent zal dit dossier verder blijven opvolgen en aandringen op concrete acties. Helga Stevens zal in de Senaat staatssecretaris Schouppe ondervragen over deze zaak. Samen willen we met Gent en haar Zeehaven resoluut de weg van de duurzame mobiliteit inslaan!