Dringend nood aan meer parkeerruimte op campus UZ Gent

Op 14 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Welzijn

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “De parkeerdruk op de campus van het UZ Gent is al geruime tijd problematisch. Er is echt een structureel tekort aan parkeerplaatsen. Dagelijks zorgt dit voor veel onnodige stress en tijdverlies voor patiënten, bezoekers en personeel. Maar het stadsbestuur blokkeert al jaren een uitbreiding van de parkeercapaciteit.”

“Collega Gert Robert klaagde de parkeerproblemen al verschillende keren aan,” licht Van Bossuyt toe. “Maar ook OpenVLD heeft er de voorbije twee jaar, bij monde van gemeenteraadslid Carl Dedecker, al herhaaldelijk op aangedrongen om mee te werken aan een capaciteitsuitbreiding. Tot nu toe stuitte dat echter telkens op een njet van mobiliteitsschepen Watteeuw. Alternatieve maatregelen om de problemen op te lossen hebben niets uitgehaald.”

Van Bossuyt kondigt aan: “Maar vandaag liggen de krachtsverhoudingen in Gent anders. Met N-VA leggen we daarom in de gemeenteraad een voorstel op tafel dat het stadsbestuur opdraagt om in nauwe samenwerking met het UZGent de broodnodige parkeeruitbreiding te realiseren. We rekenen expliciet op de steun van burgemeester De Clercq en we hopen dat OpenVLD in dit dossier wel bij zijn eerdere standpunt blijft.”

“UZ Gent wenst de parkeercapaciteit op de site al langer te verhogen,” legt fractievoorzitter Van Bossuyt uit. “Plannen daarvoor liggen klaar. De directie heeft daarbij de expliciete steun van de vakbonden. Het vorige stadsbestuur weigerde echter een bouwvergunning toe te staan. De personeelsvakbonden van het UZ Gent hebben recent nog laten weten dat ze bijzonder ontgoocheld zijn in de houding van de het stadsbestuur.”

“UZ Gent is een bovenlokale zorginstelling,” benadrukt Van Bossuyt. “Dat is niet vergelijkbaar met een gewoon bedrijf. Zeer veel mensen kunnen om gezondheidsredenen evident niet anders dan met de wagen komen. Het argument van schepen Watteeuw dat meer parkeerruimte meer auto’s aantrekt gaat hier niet op: een ziekenhuis is geen winkelcentrum. Mensen zeggen niet ‘ik ga ‘ns gezellig naar het UZ want ik kan er makkelijk parkeren’”

Anneleen Van Bossuyt besluit: “De huidige situatie is onze stad onwaardig: zieke mensen moeten zich niet verplicht zien met de wagen rondjes te toeren op zoek naar een onvindbare parkeerplaats. Er moet dan ook dringend een oplossing komen voor dit acuut probleem. Er is lang genoeg getalmd en uitgesteld. Het is hoogdringend tijd om de plannen die klaar liggen eindelijk uit te voeren, ook in het belang van de omwonenden.”