Drongenaars moeten beslissen over heraanleg Drongenplein

Op 23 mei 2011

Drongenaars moeten beslissen over heraanleg Drongenplein

N-VA Gent zal een bevraging van de Drongenaars organiseren over de heraanleg van Drongenplein wanneer het Gentse stadsbestuur hier zelf niet toe bereid is. Gemeenteraadslid Helga Stevens zal dit tijdens de gemeenteraadszitting van vanavond aankondigen. Burgemeester Termont en zijn schepencollege hebben altijd de mond vol over hoeveel belang ze hechten aan de mening van de burger. Maar als puntje bij paaltje komt, laten ze de mondige burger vaak liever links liggen.

Dat mochten de Drongenaars ervaren in verband met de plannen voor de heraanleg van Drongenplein. Het stadsbestuur organiseerde eerst een dubieuze enquête waarbij de bezoekers van Drongen Kermis een keuze mochten maken tussen drie ontwerpen. Vreemd genoeg was een heraangelegd plein met een stuk parkeerzone en een stuk parkeervrije zone niet eens een optie. Dat veel bezoekers van de kermis geen Drongenaars waren, stoorde het stadsbestuur evenmin.

Recent vond dan een informatievergadering plaats waarbij de Drongenaars hun mening mochten geven over het ontwerp dat schepen De Regge (SP.a) had uitgewerkt. Een plein zonder het behoud van enige parkeergelegenheid bleek niet te stroken met de lokale verzuchtingen. Dit tot grote ergernis van de schepen die er dan maar mee dreigde dat de heraanleg zou afgevoerd worden. De arrogantie van de macht en gedrag een schepen onwaardig. Terecht heeft ze deze woorden achteraf publiekelijk moeten inslikken, maar ze blijven wel symptomatisch voor een meerderheid die al té lang aan het bestuur is.

Dat Drongenplein heraangelegd wordt, is uiteraard een goede zaak. Veel Drongenaars zijn al jaren vragende partij. Maar er zijn genoeg goede redenen om te pleiten voor het behoud van een zekere parkeercapaciteit op Drongenplein. Bijvoorbeeld ten behoeve van bezoekers van de lokale handelszaken en horeca, van de kerk of van het Boerenhof. Wat het ook wordt: het is aan de Drongenaars om mee het beleid te bepalen en N-VA Gent zal hiertoe graag zijn steentje bijdragen.