Dubbel voordeel op z'n paars: de fietsstraat

Op 17 maart 2011

Het beleid waar het Gentse schepencollege het sterkst in is, is zonder twijfel het communicatiebeleid. Goed bestuur wordt uitstekend gecommuniceerd. Minder goed bestuur wordt zo mogelijks nog beter gecommuniceerd. Het recentste voorbeeld: de Visserij, Gents eerste "fietsstraat".

De Visserij, een prachtige woonstraat langs de Benedenschelde, is sinds de komst van de twee fietsbruggen in het Keizerspark een belangrijke fietsas, volgens de lijstjes van het stadsbestuur zelfs een "hoofdfietsas". Zeker tijdens de spitsuren zijn de fietsers tussen Ledeberg/Gentbrugge en het centrum of de Dampoort niet te tellen. De smalle straat heeft echter te kampen met veel sluipverkeer, wat het fietsen niet altijd even veilig maakt en ook een terugkerende klacht van de buurtbewoners is. Om nog maar te zwijgen van de snelheid waarmee vele bestuurders de brede bocht aan het begin van de straat nemen.

Tijdens recente werkzaamheden aan de Willemsbrug werd de straat aan de ene kant afgesloten, waardoor doorgaand verkeer onmogelijk was. Enkel wie er echt moest zijn, reed de straat nog in. Meteen daalde het aantal auto's in de ochtendspits volgens tellingen van de de stad van 240 naar 60 per uur: blijkbaar is slechts een kwart van het verkeer echt plaatselijk verkeer. Fietsen in de Visserij werd een stuk prettiger en heel wat veiliger.

Meteen rees de vraag of men die situatie niet gewoon zou kunnen behouden. Een enthousiaste schepen De Regge communiceerde in november voorstander te zijn: "We hebben dan ook beslist om de straat niet weer open te stellen als de werkzaamheden aan de brug achter de rug zijn". De Visserij zou een echte fietsstraat worden.

Ondertussen zijn we een paar maanden verder, de beslissing lijkt genomen, en de stad Gent plaatst op haar website een persbericht: de Visserij wordt een fietsstraat, hoezee!

Even verderop lezen we echter dat de stad uit de vier mogelijkheden koos voor de eerste: de situatie in de Visserij wordt hersteld in de oorspronkelijke situatie voor de wagens, en een verdere inrichting als "fietsstraat". Ik vraag me dan ook af welke zoden het nieuwe verkeersbord "fietsstraat", dat de stad zelf gaat ontwerpen en volgens het verkeersreglement ongeldig zal zijn, aan de dijk zal brengen als je ziet dat driekwart van de huidige autobestuurders het bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" schaamteloos negeert. Het gebrek aan controle is daar natuurlijk niet vreemd aan. Nochtans stelt de stad in haar bericht zelf dat een beperking van het autoverkeer een absolute voorwaarde is voor een goed werkende fietsstraat.

Een schepen die haar kar keert, een terugkeer naar de oude situatie met sluipverkeer voor de buurtbewoners en een onveilige situatie voor de drukste fietsas verkopen als "dubbel voordeel": il faut le faire! Wedden dat dit paarse stadsbestuur er ook nog in slaagt een communicatiecampagne te organiseren en te claimen dat "Gent de eerste Vlaamse stad met een heuse fietsstraat is"?

Auteur: Peter Dedecker, Gentenaar en federaal kamerlid