Een gebrek aan participatie, transparantie en consequent zijn

Op 10 maart 2021

Beste N-VA-lid,

De kortste maand van het jaar bracht enkele boeiende politieke debatten.

Na het veel omstreden Pippi Langkous-voorafje vorige maand bracht de ‘stedelijke werkgroep dekolonisering’ in februari zijn adviesrapport uit. Blijkt dat Gent een bolwerk is van ‘witte Westerse dominantie’. Blijkt ook dat het stadsbestuur het niet nodig vindt om expliciet afstand te nemen van die radicale taal en visie. Talrijke adviezen van een uiterst links clubje worden voor waar aangenomen en zullen in het stedelijk beleid opgenomen worden. Verontrustend, zeker voor een bestuur onder leiding (?) van een liberale burgemeester.

Een nieuwe episode in de Gravensteensaga bracht aan het licht dat het stadsbestuur tot drie maal toe participatie voor de Gentenaars had kunnen organiseren. Dat heeft minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele met zoveel woorden bevestigd in het Vlaams Parlement. Daar bovenop is gebleken dat het door het college geselecteerde ontwerp zich niet heeft gehouden aan de projectvoorwaarden: de groene parkzone was expliciet géén deel van het projectgebied. Eens te meer is duidelijk: participatie en transparantie zijn geen prioriteiten voor burgemeester De Clercq en co. We hopen dat de bemiddeling die de minister op 12 maart organiseert alsnog een kentering oplevert.

Het positieve advies van het stadsbestuur voor de uitbreiding van de gascentrale in Wondelgem is ondertussen een mooi voorbeeld van Groene inconsequentie. Van de Gentse burgers en bedrijven wordt steeds meer verwacht (zie o.a. de uitbreidingsplannen voor de LEZ), maar bijkomende luchtvervuiling door de gascentrale via fors meer uitstoot van stikstofoxiden is dan weer geen probleem. Wat dan met het verhaal over de ‘Gentse luchtwegen’? Groen-schepen Heyse ziet zich verplicht te kiezen voor het betere bochtenwerk: het gevolg van de federale keuze – onder druk van van Groen – om te kiezen voor een kernuitstap die onze CO2- en NOx-uitstoot onvermijdelijk de hoogte in zal jagen. Tot zover het klimaat en de volksgezondheid.

Maar er is ook goed nieuws. Ook in februari wisten we enkele voorstellen goedgekeurd of uitgevoerd te krijgen. Zo neemt Gent op initiatief van Elke Sleurs deel aan het Safer Cities-project dat de plekken in kaart wil brengen waar Gentenaars – met een bijzondere focus op meisjes/vrouwen en holebi’s – zich niet veilig voelen. Daarnaast komt er publieke onlinedatabank die een overzicht zal geven van welke organisaties welke steun krijgen van de Gentse belastingbetalers. Transparant financieel beheer is voor ons cruciaal.

Verder hebben we de komende maanden een wissel in de fractie: Els Roegiers zal tot mei Karlijn Deene vervangen, die pas bevallen is van een wolk van een zoontje. Dus welkom Els en proficiat Karlijn!

Mag ik tot slot uw aandacht vragen voor de digitale gespreksavond van N-VA Gent op 17 maart met minister Diependaele, die toelichting zal geven bij het Vlaamse woonbeleid. Iedereen van harte welkom!

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt