Eetstandjes Gentse Feesten. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Voorwaarden blijken nog extremer dan eerst aangekondigd”

Op 8 april 2022
Eetstandje

Gisteren maakte het Gentse stadsbestuur de definitieve voorwaarden bekend voor de veelbesproken eetstandjes tijdens de Gentse Feesten. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Wie gedacht had dat OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq & co zouden inbinden na de felle kritiek op de verplichte veggie-standjes is eraan voor de moeite. Na alle heisa in de nationale pers en een vinnig debat tijdens de gemeenteraad zou je verwachten dat de voorgenomen aanpak herbekeken wordt.  Maar niet in Gent dus. De gepubliceerde voorwaarden voor de eetstandjes blijken zelfs nog extremer dan aanvankelijk aangekondigd.”

Van Bossuyt: “In totaal zijn er 30 eetstandjes. Daarvan worden er nu 11 voorbehouden voor vleesgerechten en 14 voor vegetarische of veganistische gerechten. De rest zijn pizza/pasta-standjes – met een gemengd aanbod – of gebak-standjes (oliebollen, wafels, …), die sowieso vegetarisch zijn. Van het stadsbestuur mag er dus in minder dan de helft van de eetstandjes nog vlees geserveerd worden.”

Van Bossuyt: “Maar daarover lees je niets meer in het persbericht van het stadsbestuur over de veiling van de eetstandjes. Vorige maand nog met de grote trom, nu verstopt in een bijlage. Volgens de veggie-vzw Eva zijn er in Gent 7% vegetariërs/veganisten en in Vlaanderen 4%. De verhoudingen bij de eetstandjes zijn dus hoe dan ook compleet scheefgetrokken. Dit is niet verdedigbaar.”

Van Bossuyt: “Met N-VA Gent blijven we ervoor pleiten om de markt te laten spelen en de ondernemers zelf te laten kiezen wat ze aanbieden. Het stadsbestuur hoeft zich echt niet te moeien in ons bord. In een stad als Gent zullen er sowieso genoeg vegetarische gerechten aangeboden worden. Groene regelneverij is nergens voor nodig. De andere meerderheidspartijen staan erbij en kijken ernaar. Wil de laatste liberaal het licht uitdoen?”