Elke Sleurs: “Groter engagement nodig voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking”

Op 3 december 2019

Het stadsbestuur heeft een nieuw charter en actieplan ‘toegankelijkheid’ klaar. Deze aandacht voor toegankelijkheid is een goede zaak: onze stad is nog op teveel vlakken ontoegankelijk voor mensen met een beperking.

Gemeenteraadslid Elke Sleurs: “Voor N-VA is het belangrijk dat mensen met een beperking zelfstandig kunnen participeren aan het leven in onze stad. Maar voor we zover zijn moeten nog heel wat drempels weggewerkt worden: fysieke drempels, maar ook vb. drempels op vlak van communicatie en informatie.”

Omdat het voorliggende charter en actieplan nog te vaak blijft steken in het opmaken van studies en analyses stelde Sleurs voor om nog 3 concrete punten toe te voegen: 1) het actiever gebruiken en promoten van de European Disability Card, 2) inclusieve speeltoestellen op speeltuinen vanaf 2020, en een volledig toegankelijke speeltuin tegen 2021, en 3) het standaard voorzien van gebarentaaltolken op publieke evenementen.

Elke Sleurs: “Ik betreur dat het stadsbestuur mijn constructieve toevoegingen niet wilde opnemen in het nieuwe actieplan. De ambities mogen hier echt wel een stuk hoger liggen, met een sterkere klemtoon op concrete acties. Tegelijk waardeer ik wél dat de schepen toch bereid is om de komende maanden te bekijken hoe gebarentaaltolken meer kunnen ingezet worden.”