Elke Sleurs (N-VA): “Steunen vraag voor masterplan Gentse snelwegen”

Op 9 oktober 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Gentse actiegroep Ademruimte – een groepering van verschillende bewonersgroepen uit Gent en de rand – vraagt een masterplan voor de snelwegen in en rond Gent (E17, E40, R4, B401).

Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Elke Sleurs (N-VA): “Vanuit Gent steunen we deze vraag. In 2018 pleitten we in ons Gentse verkiezingsprogramma al voor een gefaseerd masterplan dat op termijn een vlotte, verkeersveilige en leefbare afwikkeling van de grote verkeersassen in en rond Gent moet garanderen.”

“Er zijn recent zeker al stappen vooruit gezet,” stelt Elke Sleurs. “Voor bijvoorbeeld het E17-viaduct in Gentbrugge is nu door de Vlaamse overheid een traject gestart dat tot een breed gedragen toekomstvisie moet leiden, met ook ruimte voor burgerparticipatie. En dat is goed. Deelstudies zijn vanzelfsprekend nodig. Maar het is tegelijk belangrijk om de grote mobiliteitsuitdagingen in en rond Gent op een geïntegreerde manier te bekijken en niet helemaal los van elkaar.”

Sleurs besluit: “Ik zal de Vlaamse minister van mobiliteit vragen hoe ze tegenover de vraag om een Gents masterplan staat en hoe we de aanpak van de Gentse mobiliteitsvraagstukken zo goed mogelijk kunnen afstemmen op elkaar. Ik zal ook vragen hoe ze daarbij ruimte plant te voorzien voor alle betrokken partijen, met name voor bewonersparticipatie.”