Evaluatie circulatieplan: drastische ingrepen, bescheiden resultaten

Op 16 maart 2018
referendum

Vandaag stelde het stadsbestuur de resultaten voor van zijn evaluatie van het circulatieplan. N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Paars-groen heeft heel drastisch ingegrepen in de Gentse mobiliteit. Maar wie met een spectaculair plan uitpakt, moet ook spectaculaire resultaten kunnen voorleggen. Dat is niet het geval.”

Globaal 8% meer gebruikers van openbaar vervoer en 12% minder auto’s in de binnenstad. Dat is het resultaat van het circulatieplan. Een stuk meer fietsverkeer ook. Van Bossuyt: “Het is goed dat er meer mensen de trein, de tram, de bus en de fiets gebruiken. Maar de cijfers zijn zeker niet om achterover te vallen. Ik ben ervan overtuigd dat we die met een minder drastische aanpak ook konden bereiken. De cijfers tonen hoe dit plan holderdebolder is ingevoerd zonder de alternatieven voor de wagen eerst deftig uit bouwen. Ik geloof bijvoorbeeld sterk in slimme verkeersgeleiding die mensen helpt en verleidt om verstandige mobiliteitskeuzes te maken. Maar Gent staat nergens op dat vlak.”

De Gentenaars blijven ook zeer verdeeld over het plan. Volgens de enquête van het stadsbestuur zou 55% van de Gentenaars voor zijn. Maar er zijn aanzienlijke verschillen afhankelijk van de plek waar mensen wonen: buiten de R40 zijn er een pak meer tegenstanders. Ook bij jongeren en senioren zijn er gevoelig meer tegenstanders. Van Bossuyt: “Belangrijk om vast te stellen ook is dat de mening van de ruim 100.000 niet-Gentse gebruikers van onze stad niet gevraagd werd. En nog opvallend is ook dat in weerwil van de hoeracijfers van het stadsbestuur de helft van de Gentenaars geen verbetering ziet op vlak van verkeersleefbaarheid. Bovendien zijn ze van mening dat de parkeerdruk alleen maar is toegenomen.”

De impact van het circulatieplan op de Gentse economie werd niet of nauwelijks meegenomen in de evaluatie. Het eerder gepubliceerde rapport van focusgroepen met ondernemers en handelaars was nochtans bijzonder kritisch. Fractievoorzitter Elke Sleurs: “Met N-VA sluiten we ons aan bij de kritiek VOKA en Unizo. Gentse ondernemingen moeten op vlak van mobiliteit de kans krijgen om te blijven groeien. Handelaars en ondernemers voelen zich terecht miskend. Ze moeten nauwer bij het beleid betrokken worden.”

De beperkte bijsturingen die het stadsbestuur in het vooruitzicht stelt, staan gelijk met morrelen in de marge. Van Bossuyt: “Nu pas, na 77.000 (!) boetes, gaat men voor betere bewegwijzering aan de knips zorgen. De nieuwe mini-verlaging van de parkeertarieven leest als een schuldbekentenis. OpenVLD toont eens te meer dat ze in deze coalitie weinig in de pap te brokken hebben. Maar wat ik vooral mis is het blijvend gebrek aan investeringen in alternatieven voor de wagen. De bestaande P+R blijken onderbenut wegens niet aantrekkelijk. Een grootschalig deelfietsensysteem komt er nog altijd niet. En ook een ‘slim-naar-gent’-plan met bijhorende app blijft ontbreken.”

De evaluatie door het stadsbestuur bevestigt ook een aantal van de resultaten van de recente enquête van burgerbeweging IntelliGent Mobiel: een verplaatsing met de wagen duurt nu qua reistijd gemiddeld 10% langer. En meer kilometers, meer uitlaatgassen. Niettemin concludeert het stadsbestuur dat de luchtkwaliteit hoe dan ook sterk verbeterd moet zijn. Dat is vreemd, want tijdens de persconferentie moest men meteen al toegeven dat de resultaten van de luchtkwaliteitsmetingen nog niet eens voorhanden zijn. Feiten mogen de goed-nieuws-show blijkbaar niet in de weg staan.

Fractievoorzitter Elke Sleurs: “Ik blijf gezond sceptisch tegenover de cijfers die het stadsbestuur heeft bezorgd. Op de analyses en studies die aan het evaluatierapport ten grondslag liggen hebben we als gemeenteraadsleden immers geen enkel zicht. Het zou niet de eerste keer zijn dat het stadsbestuur tot conclusies en resultaten komt die achteraf een wel zeer selectieve lezing van de bestelde studies blijken te zijn. We zullen die studies opvragen en ze met een kritische blik lezen.”

Tijdens de themacommissie van donderdag 22 maart zal de N-VA-fractie alvast de nodige vragen stellen over de gepresenteerde resultaten, en opnieuw haar oproep doen om over de partijgrenzen heen het circulatieplan drastisch bij te sturen.