Focusgroepen buizen circulatieplan - N-VA wil interventiekaart voor vaklui

Op 19 februari 2018

Een evaluatie door ‘focusgroepen’ is erg kritisch voor het Gentse circulatieplan. Een onafhankelijk studiebureau voerde in opdracht van het stedelijke Mobiliteitsbedrijf gesprekken met 7 doelgroepen (ondernemers, handelaars, werknemers, bezoekers, scholieren, 75-plussers, en personen met een handicap). Hun rapport  legt een reeks pijnpunten bloot.

 

    Een aantal opvallende resultaten:

- “Gent is een stuk aantrekkelijker geworden”: 32 niet akkoord, 6 akkoord, 4 geen mening.

- “Ik ondervind weinig hinder van circulatieplan”: 21 niet akkoord, 6 akkoord, 3 geen mening.

- “De leefbaarheid is sterk verhoogd”: 24 niet akkoord, 5 akkoord, 14 geen mening.

- “Goede bereikbaarheid binnenstad”: 22 niet akkoord, 4 akkoord, 2 geen mening.

- “Het circulatieplan is een goede zaak”: 22 niet akkoord, 7 akkoord, 7 geen mening.

- “Voldoende ondersteunende maatregelen”: 24 niet akkoord, 0 akkoord, 0 geen mening.

- “Circulatieplan eerder positief effect voor mij”: 28 niet akkoord, 9 akkoord, 6 geen mening.

 

Het rapport bevestigt ook de belangrijkste kritieken van N-VA op het circulatieplan: de knippen zorgen voor veel frustratie (slechte signalisatie, langere reistijden), het vergunningensysteem voor de autovrije zone is omslachtig, de parkeertarieven zijn te hoog,  de P+R-parkings zijn ondermaats, groter sociaal isolement bij minder mobiele senioren en mensen met een handicap.

 

Lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Het circulatieplan heeft duidelijk en dringend ingrijpende bijsturing nodig. Met N-VA willen we de gesignaleerde problemen op een constructieve manier aanpakken. We willen inzetten op slimme verkeersgeleiding zonder knippen om auto’s uit het centrum te weren, en ook op goede alternatieven voor de privéwagen zoals bijvoorbeeld deelfietsen en openbaar vervoer.”

 

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “Vanavond op de gemeenteraad doen we de meerderheid alvast één heel concreet voorstel: we willen een speciale parkeerkaart voor vaklui (loodgieters, elektriciens, …)  zoals die vandaag al voor zorgverleners en mantelzorgers bestaat. Met zo’n ‘interventiekaart’ kan men dan parkeren op bewonersplaatsen die overdag toch vaak leeg staan. Een win-win voor iedereen: centrumbewoners vinden weer makkelijker vakmensen die wíllen komen, en vakmensen kunnen terug in de buurt van hun klanten parkeren.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is