Geen sms’en tegen gaybashing in Gent

Op 4 september 2013

Gemeenteraadslid Karlijn Deene (N-VA) betreurt dat schepen voor gelijke kansen Resul Tapmaz niet ingaat op haar voorstel om gaybashing via sms te kunnen melden. Recent voerde de schepen nochtans wél een systeem in om raciale discriminatie in het uitgangsleven via sms te melden.

Raadslid Deene: “Gaybashing is een verwerpelijk fenomeen dat jammer genoeg in opmars is in onze grote steden, ook in Gent. Ik begrijp dan ook niet dat de schepen de ene vorm van discriminatie wel hard wil aanpakken en de andere niet. Dit vind ik een vreemde invulling van een gelijke kansenbeleid. De burgemeester schermt ondertussen wel met denktanken en werkgroepen die ‘er mee bezig zijn’, maar veel resultaat heeft dat nog niet opgeleverd.”

Ook de koepelorganisatie van holebi’s en transgenders Çavaria dringt bij de diverse overheden al langer op aan kordate maatregelen. Onder meer de drempels om gaybashing aan te geven moeten weggewerkt worden. Slechts weinig holebi-slachtoffers durven het vandaag aan om de stap naar de bevoegde instanties te zetten. Een laagdrempelig sms-meldingssyteem zou een stap in de goede richting zijn.

Maar voor het Gentse stadsbestuur is dit blijkbaar geen prioriteit. De lokale politie heeft – anders dan in andere steden – zelfs nog altijd geen concrete cijfers beschikbaar over de evolutie van homofoob geweld. In november 2012 verzekerde burgemeester Termont nochtans nog aan – toen gemeenteraadslid, nu schepen – Watteeuw dat de registratie van dit type misdrijf voortaan wél systematisch zou gebeuren.