Geen voeling meer

Op 1 december 2023, over deze onderwerpen: Sociale zaken
storm

Dat mensen zich minder en minder thuis voelen in hun eigen stad is een klacht die steeds vaker opduikt. Ons stadsbestuur doet zijn uiterste best om op tijd en stond aan die toenemende vervreemding bij te dragen.

Deze maand mocht ons grootste kinderfeest in de brokken delen. Want op 6 december zou niet Sinterklaas op het Gentse stadhuis ontvangen worden, maar de ‘niet-racistische’ en ‘niet-seksistische’ Queen Nikollah die onze ‘ijskoude samenleving’ (!) komt verwarmen. Maar gelukkig deden onze oppositie en de massale heisa op sociale media het stadsbestuur alsnog van gedacht veranderen.

Maar ook in andere dossiers is men op het stadhuis de voeling kwijt met wat er leeft bij de Gentenaars. In Gentbrugge/Dampoortwijk en Zwijnaarde wil schepen Watteeuw halsstarrig wijkcirculatieplannen doorvoeren zonder dat er voldoende draagvlak is bij de buurtbewoners en lokale ondernemers. Niemand van de andere meerderheidspartijen legt hun Groene collega een strobreed in de weg. In plaats van open te staan voor overleg – zoals we met de N-VA al lang vragen – dwingt men de mensen om naar de rechtbank te trekken.

Deze maand vielen ten gevolge van het stormweer helaas ook twee dodelijke slachtoffers – waaronder een jongen van vijf – te betreuren. Veel Gentenaars stelden zich vragen bij de alertheid van de stad. Maar in de gemeenteraad weigerde burgemeester Mathias De Clercq tot twee maal toe om zelfs de meest elementaire vragen te beantwoorden. Waarom bleef men op de stedelijke speelpleinwerking buiten spelen bij code oranje? Wat was de onderhoudstoestand van de betrokken bomen?

Met N-VA Gent vinden we dat er veel geld gaat naar dingen die niet tot de kernopdracht van een stadsbestuur behoren. Dat heeft als gevolg dat er voor kerntaken onvoldoende middelen over blijven. Zoals groenonderhoud bijvoorbeeld. Of zoals de aanpak van sluikstorten, waar men – zo bleek nog de voorbije gemeenteraad – geen middelen wil vrijmaken om te investeren in slimme camera’s die elders hun nut bewezen hebben.

De afgelopen maand hebben we met de N-VA-fractie 667.001 euro ‘bespaard’ door een reeks subsidies niet mee goed te keuren. Met de centen die we zo elke maand virtueel aan de kant zetten, zouden we een beleid kunnen voeren dat duidelijk andere accenten legt. En dat is de inzet van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2024.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt