Gemeenteraad keurt N-VA-voorstel over cadeaubomen unaniem goed. Els Roegiers (N-VA): “Hoe meer bomen in de tuin, op het balkon, de koer of het terras, hoe beter”

Op 26 januari 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw
Boomtak

Het N-VA-voorstel om aan Gentenaars die dit wensen een boom cadeau te doen, werd tijdens de voorbije gemeenteraad unaniem goedgekeurd. N-VA-gemeenteraadslid en natuurliefhebber Els Roegiers: “Ik ben heel blij dat de meerderheid en ook de andere oppositiepartijen zijn mee gestapt in ons constructieve voorstel. Onze stad kan elke extra boom goed gebruiken. Met dit initiatief willen we mensen die er de ruimte voor hebben aanmoedigen om een boom – klein of groot – een plaats te geven in de eigen tuin, op de koer, op het terras of zelfs op het balkon.”

Raadslid Roegiers: “De Vlaamse regering met minister Demir (N-VA) heeft de ambitie om tegen 2030 per Vlaming 1 extra boom aan te planten. Voor Gent komt dat neer op een verdubbeling: uit recent UGent-onderzoek blijkt dat onze stad momenteel in totaal ongeveer 260.000 bomen telt en dat is bij benadering ook het aantal Gentenaars. Dat wil zeggen dat er heel wat werk aan de winkel is. Met alleen nieuwe bomen op het openbare domein – op straat, in parken of stadsbossen zoals de geboortebossen – gaan we er waarschijnlijk niet geraken.”

Raadslid Roegiers: “Uit het ‘Curieuzeneuzen in de Tuin’-onderzoek van de krant De Standaard bleek onlangs nog dat er nog veel potentieel is voor groen, natuur en bomen in de tuinen en op de terrassen van mensen. Een voldoende groot aantal tuin- of terrasbomen samen hebben ook een gunstig effect op de ruimere omgeving via de creatie van microklimaatjes. De voordelen van bomen zijn legio: CO2-opslag en extra zuurstof, schaduw en verkoeling, geluidsdemping, een thuis voor vogels en insecten, een bron van heerlijk fruit. Bomen zorgen ook voor een gevoel van rust.”

Raadslid Roegiers: “Voor mijn voorstel vond ik inspiratie in de Nederlandse stad Den Haag. Daar kunnen alle inwoners in de periode 2021/22 een gratis boom aanvragen. In 2021 werden zo al 1400 extra bomen aangeplant. Dat is toch niet niets. Ook in onze stad kan dit een echt succes worden: volgens de jongste Stadsmonitor heeft ruim 62% van de Gentenaars een tuin en dan zijn er ook nog heel wat mensen die een koertje, terras of balkon hebben.”

Roegiers besluit: “Ik besef heel goed dat dit geen wonderoplossing is voor extra groen in onze stad, maar alle beetjes helpen. Heel concreet zullen de gratis bomen opgenomen worden in het cadeauaanbod voor jubilarissen. Zijzelf of hun (klein)kinderen kunnen de boom dan een plekje geven. Dat lijkt me een mooi begin. Op termijn kunnen we het initiatief misschien nog uitbreiden naar nog meer Gentenaars.”