Gent rode lantaarn als fietsstad - Peter Dedecker

Op 28 februari 2012

N-VA: Typisch paars, doen alsof…Kan het paars als Great Pretenders nog beter typeren?

Ondanks alle fietscampagnes en de slogan “Gent, wild van fietsen” scoort Gent bedroevend laag als het op tevredenheid over fietsvoorzieningen aankomt. Volgens de laatste cijfers uit de Stadsmonitor is amper 31,7% van de Gentenaren tevreden over de veiligheid van de fietspaden: dit is zomaar eventjes de slechtste score van de 13 Vlaamse centrumsteden. Ook qua veiligheid van de schoolomgeving is Gent de rode lantaarn.

Voor wat betreft het aanbod aan fietspaden, steekt Gent nipt Aalst en Turnhout voorbij, maar blijft daarmee wel de derde laatste van alle centrumsteden. ‘Absoluut beschamende cijfers’, zegt N-VA mobiliteitsspecialist Peter Dedecker. ‘In een stedelijke omgeving is het zeker niet evident om overal fietspaden aan te leggen, maar blijkbaar kunnen 12 andere centrumsteden dat wél. Ook Antwerpen scoort een stuk beter dan de zelfverklaarde fietsstad Gent.’ Absolute koploper is Genk, met tevredenheidscijfers van respectievelijk 65,8%, 72,4% en 73% voor veiligheid, veiligheid in de schoolomgeving en aanbod. Gent komt niet eens in de buurt...

‘Het is duidelijk,’ zegt Dedecker, ‘dat een nieuw beleid een absolute must is. Minder tijd, geld en energie in dure campagnes, en meer effectief werk maken van een kwaliteitsvol fietsnetwerk. Niet zoals in het fietsstraat-verhaal op de Visserij, waarbij men denkt dat een laagje rode verf voldoende is om het massale sluipverkeer tegen te gaan’.

Een veilig en kwalitatief fietsnetwerk hoort volgens de N-VA één van de topprioriteiten in het mobiliteitsbeleid te zijn. Alleen zo krijgen we mensen uit de auto, en verkorten we de files. De kansen die elektrische fietsen bieden voor wie minder sportief is, moeten ten volle worden benut.

‘Dat benutten moeten we trouwens niet doen zoals het huidige stadsbestuur nu doet,’ zegt Dedecker. ‘Niet met subsidies die veel geld kosten, en alleen maar diegenen overtuigen die toch reeds een pak centen voor een dure elektrische (bak)fiets over hebben: dat kleine prijsverschil zal geen mensen over de streep trekken. Het enige alternatief, is een uitgebouwde kwalitatieve infrastructuur met voldoende oplaadpunten, veilige fietsparkings, (elektrische) leenfietsen, beschikbare fietsen in parkings aan de rand van de stad voor een vlotte overstap, maar vooral: voldoende veilige fietspaden. De cijfers van de stadsmonitor bevestigen alleen maar de noodzaak’.

De N-VA wil van een ander fietsbeleid een speerpunt maken van haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is