Gents OCMW legt de vernietiging van de taalrichtlijn in de feiten naast zich neer

Op 8 juni 2011

Minister Bourgeois  vernietigde recent de taalrichtlijn van het Gentse OCMW. De paarse meerderheid gaat niet in beroep bij de Raad van State maar gaat de taalrichtlijn in de praktijk wel gewoon gebruiken.

Dat is de conclusie van OCMW-raadslid Jeroen Lemaitre van N-VA. Bij de motivering om niet in beroep te gaan, geagendeerd op de OCMW-raad van komende donderdag, staat immers te lezen dat de inhoud van de taalrichtlijn als aanbeveling blijft gelden voor de medewerkers en diensten. De richtlijn zal als handleiding gebruikt worden om zich zo te organiseren dat ze kunnen voldoen aan de opdracht . In de praktijk zal de taalrichtlijn dus gewoon gebruikt worden, hij wordt alleen door geen enkel OCMW-orgaan officieel goedgekeurd. De paarse meerderheid leg het vernietigingsbesluit van de minister met andere woorden gewoon naast zich neer.

"Het Paarse bestuur houdt er wel een erg selectieve lezing van het vernietigingsbesluit op na", aldus Jeroen Lemaitre. "Het principe van de taalwetgeving is nochtans zeer duidelijk. Men moet steeds het Nederlands gebruiken en een andere taal is strikt uitzonderlijk en per geval concreet te motiveren. Door de taalwetgeving opnieuw zo selectief te lezen en de taalrichtlijn als handleiding te blijven gebruiken voegt de paarse meerderheid opnieuw de facto bepalingen toe aan de taalwetgeving terwijl ze daar uiteraard niet voor bevoegd zijn."

Raadslid Lemaitre zal dit op de OCMW-raad ook zo verwoorden en hoopt de paarse meerderheid alsnog te overtuigen. Indien dit niet lukt zal hij niet nalaten om verdere stappen te ondernemen.