Gents stadsbestuur bestelt studie over uitbreiding LEZ: 100.000 euro. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Niet nog meer Gentenaars op extra kosten jagen”

Recent beslisten OpenVLD-burgemeester De Clercq en zijn college dat er een studie ten bedrage van 100.000 euro komt over de uitbreiding van de LEZ. Het resultaat moet er liggen tegen 30 april 2021. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Voor N-VA Gent is een uitbreiding van de LEZ uit den boze. Een nog grotere LEZ zal opnieuw duizenden Gentse gezinnen stevig op kosten jagen. En dat terwijl heel wat mensen nu al ernstig inkomstenverlies lijden door de coronacrisis. Dit is niet sociaal. We zullen ons op alle mogelijke manieren verzetten tegen de plannen van het stadsbestuur.”  

N-VA-gemeenteraadslid Ronny Rysermans, die het LEZ-dossier opvolgt in de commissie milieu: “Beleidsbeslissingen moeten altijd proportioneel en evenwichtig zijn. Je moet je afvragen: weegt de milieuwinst van een uitgebreide LEZ op tegen de lasten op andere vlakken: de zware extra kosten voor gezinnen die zich een nieuwe wagen moeten aanschaffen, de verminderde bereikbaarheid van horeca- en handelszaken en ondernemingen, kortom de hele socio-economische impact. Voor ons wegen de negatieve effecten te sterk door. Te meer omdat het wagenpark zich hoe dan ook stelselmatig vernieuwt en de luchtkwaliteit zo sowieso vooruit gaat. Dat blijkt ook uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).”

Van Bossuyt: “Opvallend is dat de bestelde studie niet moet onderzoeken óf een uitbreiding van de LEZ wel een goed idee is. Nee, daar gaat het stadsbestuur a priori al van uit. De studie moet alleen nagaan hóe de uitbreiding zal gebeuren. Daarbij is sprake van een ‘maximaal scenario’ tot aan de R4 en daarbinnen worden dan mogelijke deelgebieden en faseringen onderzocht. Ik vind dit een vreemde aanpak: het effect van de begin dit jaar ingevoerde LEZ voor het stadscentrum is nog niet eens gekend of men kiest al voor een uitbreiding.”

Rysermans: “Ik wil er ook aan herinneren dat het stadsbestuur zelf niet eens klaar was en is voor een LEZ, uitgebreid of niet. Voor 149 van de eigen voertuigen moest het stadsbestuur een speciale LEZ-vergunning kopen, samen goed voor ruim 100.000 euro. Maar natuurlijk: het is de Gentse belastingbetaler die dat betaalt. De Gentse particulier die een vergunning moet kopen of zich een nieuwe wagen moet aanschaffen, zal het uiteraard zelf mogen ophoesten.”

Van Bossuyt: “Met N-VA hebben we het voorbije jaar al herhaaldelijk voorstellen in de gemeenteraad ingediend om de uitbreiding van de LEZ tegen te houden. Maar OpenVLD, sp.a, CD&V en Groen hebben die telkens weggestemd. Ik begrijp niet waarom de meerderheidspartijen zo blijven vasthouden aan de uitbreiding. Zeker nu zou je toch denken dat er andere katten te geselen zijn, de relance van de Gentse economie bijvoorbeeld of het aanpakken van de drugs- en andere veiligheidsproblemen die wijk na wijk teisteren.”

Rysermans besluit: “Heel wat Gentenaars rijden met een oudere wagen die nog in goede staat is, maar die niet aan de LEZ-normen voldoet. Bij de invoering van de vorige LEZ heeft dit al geleid tot schrijnende toestanden. Heel wat mensen contacteerden ons met de boodschap dat ze jaren goed voor hun wagen hadden gezorgd en dat ze zich nu gestraft voelden. Handelaars lieten ons weten dat klanten niet meer afkwamen, de LEZ was de druppel te veel. De uitbreiding van de LEZ is daarom voor ons een asociale maatregel.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is