Gents stadsbestuur blijft ondernemers stigmatiseren met praktijktesten

Op 29 mei 2024
vergrootglas

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit een nieuw rapport blijkt dat de Gentse ondernemers een grote onderscheiding halen in het tegengaan van discriminatie op de arbeidsmarkt. Bij liefst 82% van de Gentse ondernemingen is er geen enkel spoor van eventuele discriminatie te vinden. Een cijfer waar veel studenten in deze examentijden onmiddellijk voor zouden tekenen. Maar het Gentse stadsbestuur kiest er voor om ondernemers te stigmatiseren door te focussen op de kleine groep waar er misschien wel een indicatie zou kunnen zijn van discriminatie.”

Van Bossuyt: “De gebruikte methodiek van ‘valse sollicitaties’ ligt op zich al langer onder vuur. De vraag is of dit wel een betrouwbare manier is om effectieve discriminatie te proberen meten. Hoe dan ook is de algemene trend duidelijk dalend, in het bijzonder in de categorieën van mensen met een migratieachtergrond, transgender personen en oudere werknemers. Dat is dus eigenlijk positief nieuws. En dat hebben we te danken aan de sensibiliseringsacties die de werkgeversorganisaties de voorbije jaren hebben opgezet.”

Van Bossuyt: “Wie wil werken, kan zonder problemen aan de slag. Vaak hebben mensen die vandaag een job zoeken zelfs verschillende opties. De lijst met knelpuntberoepen wordt alsmaar langer. Werkgevers smeken echt om werknemers. Dat is het eerste wat ik vaak hoor bij bezoeken aan ondernemers. Maar het linkse Gentse stadsbestuur van OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq doet er alles aan om vermeende discriminatie door werkgevers keer op keer op te kloppen. Als ‘ondernemers in een slecht daglicht stellen’ een sport was dan kreeg Gent goud.”

Van Bossuyt: “Eén zaak moeten we wel goed in de gaten houden: de situatie van dove mensen op onze arbeidsmarkt. Want daar zien we geen verbetering, integendeel. En dat is jammer, want zo gaat talent verloren. Dit is denk ik grotendeels een kwestie van ‘onbekend is onbemind’ en dat moeten we doorbreken. Werkgevers moeten beter geïnformeerd worden over de ondersteuningsmaatregelen die Vlaanderen voorziet, inclusief financiële compensaties en een gebarentaaltolk voor minstens 10% van de arbeidstijd.”

Van Bossuyt besluit: “Maar individuele Gentse bedrijven doorgeven aan Unia met het oog op juridische vervolging zoals het Gentse stadsbestuur nu doet, is niet de oplossing. Sensibiliseren en zelfregulering werken, en dus moeten we in overleg met de werkgeversorganisaties vooral op dat spoor doorgaan. De 151.000 euro die deze legislatuur aan deze praktijktesten werd uitgegeven, is wat ons betreft slecht besteed belastinggeld. Het is om o.a. dit soort dingen te blijven financieren dat het Gentse stadsbestuur er voor heeft gekozen om de Gentse opcentiemen op de onroerende voorheffing met 20% te verhogen. In oktober kunnen de Gentenaars duidelijk maken wat zij daarvan vinden.”