Gents stadsbestuur wil erkenning studentenvereniging intrekken na lezing. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Opletten met inperken vrije meningsuiting via stedelijke anti-discriminatieclausule”

Op 8 december 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Jeugd (+ onderwijs)
debat

Gisteravond bleek in de gemeenteraad dat Groen-schepen van jeugd Hafsa El Bazioui de stedelijke erkenning van de Gentse studentenvereniging KVHV graag wil intrekken. Dit na commotie over een aan de UGent georganiseerde lezing. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “De schepen is op zoek naar een juridische stok om de hond te slaan. Daarmee begeeft ze zich op glad ijs. De vrije meningsuiting en het publieke en vrije debat zijn vanzelfsprekende hoekstenen van onze democratie. Elke poging om hieraan te tornen moeten we uiterst kritisch bekijken. We moeten ook opletten voor het ‘twee maten en twee gewichten’-syndroom. Want ik vrees dat de persoonlijke mening van de schepen in deze de doorslaggevende factor is. En dat kan niet.”

Van Bossuyt: “Meningen kunnen controversieel, shockerend, ongepast, onwetenschappelijk, ongefundeerd, vulgair of ronduit verwerpelijk gevonden worden. De afwijzing van uitspraken kan bijna algemeen zijn of zich beperken tot bepaalde groepen. Maar de vrije meningsuiting beschermt net ook die meningen die door sommigen – of door velen – als problematisch worden beschouwd. Met de uitdijende beperking op de vrije meningsuiting via de federale wetgeving – met bijvoorbeeld een vaag begrip als ‘haatspraak’ – zitten we nu sowieso al op een hellend vlak. Het Gentse stadsbestuur hoeft daar niet nog een schep bovenop te doen.”

Van Bossuyt: “Even belangrijk is dat de verontwaardiging van het Gentse stadsbestuur selectief is. In maart 2017 organiseerden de jeugdhuizen Özburun en Ergenekon een meeting van de Grijze Wolven in het Jeugdontmoetingscentrum (JOC) Minus One aan de Opgeëistenlaan. De Grijze Wolven zijn een extremistische Turkse organisatie die ook in België al in verband werd gebracht met gewelddadige feiten. Schepen El Bazioui’s voorganger en partijgenote Elke Decruynaere zei toentertijd misleid te zijn, maar zag geen reden om de erkenning of de subsidiëring van de jeugdhuizen te onderzoeken. Is een andere (politieke) mening hebben problematischer dan zich associëren met een organisatie die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld?”

Van Bossuyt: “In dit land bestaat een uitgebreide anti-discriminatiewetgeving waarop mensen via de rechtbank een beroep kunnen doen wanneer ze denken met discriminatie geconfronteerd te worden. Dit element plus de genoemde ‘twee maten en twee gewichten’-aanpak doen mij vragen stellen bij de lokale anti-discriminatieclausule die het stadsbestuur aan alle Gentse organisaties oplegt. Daarbij is de stad bovendien rechter en partij en dat is nooit een goeie zaak. De clausule is ook bijzonder verregaand: ook voor uitspraken van door uitgenodigde derde personen kan een vereniging verantwoordelijk gehouden worden.”

Van Bossuyt besluit: “Ik zou graag willen weten wat het standpunt van OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq hierover is. Steunt hij als liberaal zijn schepen in haar poging om de erkenning van de organisatie in kwestie in te trekken? Ik zie niet in hoe dit te rijmen zou zijn met de liberale ideologie: voor zover ik weet is liberaal toch nog altijd afgeleid van de Latijnse woorden voor vrij (liber) en vrijheid (libertas)? Wanneer ook de liberalen het publieke debat – in al zijn diversiteit – willen fnuiken, dan zijn we in Gent toch wel ver van huis.”