Gentse belastingverhoging in crisistijd

Op 3 oktober 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
geld

Met de winter voor de deur en met energieprijzen die de pan uit swingen, beleven we moeilijke tijden. Veel burgers en gezinnen proberen de sterk gestegen kosten te drukken door te besparen en  zuiniger te leven. Maar niet zo het Gentse stadsbestuur.

Dat ziet zich weliswaar ook gedwongen om zijn budget te herzien, maar de oplossing is simpel: burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) en zijn bonte coalitie (Groen, Vooruit, CD&V) verhogen gewoon de belastingen.

Honderden euro’s meer betalen

De stedelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing met name gaan met bijna 20% de hoogte in: van 913 naar 1088 opcentiemen. Voor eigenaars betekent dit dat ze de komende jaren al snel honderden euro’s extra zullen moeten storten in de Gentse stadskas. Maar ook voor huurders is dit slecht nieuws, want de verhoging zal ongetwijfeld ook een impact hebben op de sowieso al gestegen huurprijzen.

In totaal plant het stadsbestuur elk jaar ruim 23 miljoen euro extra te innen aan basisbelastingen. In dat licht is de aangekondigde beperkte verlaging van de aanvullende personenbelasting weinig meer dan een rookgordijn of een doorzichtig doekje voor het bloeden.

Dat het stadsbestuur er in deze tijden voor kiest om burgers, gezinnen en ook ondernemingen extra te belasten is onvoorstelbaar en niet aanvaardbaar. OpenVLD breekt andermaal een verkiezingsbelofte en laat zijn kiezers in de steek.

“Weinig of geen reserves”

De schepen van financiën heeft het probleem van de Gentse stadskas treffend – zij het zonder veel schroom – omschreven: “er zijn weinig of geen reserves”. Wanneer er dan magere jaren aanbreken, staat het water al snel aan de lippen.

De Vlaamse overheid heeft de voorbije jaren fors meer middelen ter beschikking gesteld van alle lokale besturen, wat Gent betreft vele tientallen miljoenen euro’s. Maar dat extra geld heeft het Gentse stadsbestuur opgesoupeerd. Een appel voor de dorst was blijkbaar nergens voor nodig.

Slanke en efficiënte overheid

Fundamenteel zijn er twee pijnpunten. Enerzijds torst de stad een bijzonder zware personeelskost en anderzijds is er een torenhoge schuldenberg die tegen 2025 meer dan één miljard euro zal bedragen – dat is 6.600 euro per werkende Gentenaar.

Voor N-VA is het duidelijk: het stadsbestuur moet dringend op dieet. We moeten – geleidelijk, zonder sociaal bloedbad en dankzij slimme innovatie – evolueren naar een slanke en efficiënte overheid die focust op haar kerntaken.

Door de personeelskost onder controle te brengen, realiseren we een groter overschot op het exploitatiebudget. Dat kunnen we dan – zonder extra leningen of schulden – investeren ten bate van alle burgers in ons Gent van de toekomst.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt