Gentse deelgemeenten zijn belangrijk: N-VA wil investeringen in openbaar domein, groene ruimte en waterbus

Op 31 juli 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

N-VA Gent wil tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen sterk inzetten op de deelgemeenten. “De voorbije jaren had het paars-groene stadsbestuur amper aandacht voor de deelgemeenten. En de aandacht die er wel was, werd veelal weinig gesmaakt door de bewoners, getuige de omstreden heraanlegplannen voor Drongenplein of Oostakkerdorp. Met N-VA willen we hier verandering in brengen,” kondigt lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt aan.

“Belangrijk voor ons is dat er een pak meer geïnvesteerd wordt in het openbaar domein van de deelgemeenten. Heel wat straten, voet- en fietspaden liggen er al lang niet goed bij. Dat is het gevolg van een jarenlang gebrek aan investeringen. Hier is een inhaaloperatie nodig. Speciaal voor mijn eigen Sint-Denijs-Westrem bepleit ik de heraanleg van het dorpscentrum. Maar dan wel in echt overleg met de bewoners,” stelt fractievoorzitter Elke Sleurs.

“De deelgemeenten moeten hun eigen karakter bewaren. Wondelgem, Oostakker of Gentbrugge zijn het stadscentrum niet. Met N-VA willen we de resterende groene ruimte in de Gentse rand zo goed mogelijk bewaren. Dat het stadsbestuur momenteel bijvoorbeeld in Drongen-Baarle grootschalige sociale woonprojecten plant en daarmee groene ruimte definitief opgeeft, kan voor ons niet. Heel wat bewoners denken er net zo over. Beperkte verdichting in de woonkernen moet kunnen, maar altijd op maat van de omliggende buurt,” aldus gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem.

“Tegelijk moeten we ook out-of-the-box durven denken. Zeker op vlak van mobiliteit. Zo willen we komende legislatuur investeren in minimum 2 testtrajecten om vanuit de deelgemeenten naar het centrum te komen via een waterbus, concreet denken we aan Zwijnaarde en Mariakerke. Andere steden gingen ons al voor. Wanneer dergelijke trajecten een goed alternatief kunnen zijn voor bijvoorbeeld de wagen moeten we hier voor durven gaan,” besluit Anneleen Van Bossuyt.

Globaal wil N-VA Gent dat er meer budget naar de deelgemeenten gaat. Per deelgemeente moet er de komende legislatuur een plan van aanpak komen met daarin alle investeringen in openbaar domein, mobiliteit, sport, cultuur, enz. De bewoners van de deelgemeenten hebben hier recht op.