Gentse ondernemingen moeten ruim 1,5 miljoen euro extra belasting betalen. Anneleen Van Bossuyt: “Groene belastinghervorming voor bedrijven is verkapte belastingverhoging

Op 7 juli 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie & Werk

De door het stadsbestuur aangekondigde hervorming van de Gentse bedrijfsbelasting blijkt voor veel ondernemingen te zullen neerkomen op een serieuze belastingverhoging. N-VA-fractievoorzitter Van Bossuyt: “Dat een liberale schepen van economie onder een liberale burgemeester een belastingverhoging van deze omvang voor bedrijven doorvoert, is ongezien. Dit is niet wat Gentse ondernemers – na alle miserie van de coronacrisis nota bene – verwachten van hun stadsbestuur. Als je in het recentste meerjarenplan van de stad de bedrijfsbelastinginkomsten van 2019 (laatst jaar pre-corona) vergelijkt met de voor 2022 geplande, dan kom je uit op een verhoging van +13,4%. Dit kan de werkgelegenheid bij onze Gentse ondernemingen niet ten goede komen.”

“Dat er een hervorming van de bedrijfsbelasting komt, is op zich een goeie zaak”, zegt Van Bossuyt. “De belasting op drijfkracht was verouderd en aan herziening toe. Dat bedrijven fiscaal aangemoedigd worden om te vergroenen kunnen we eveneens steunen. Maar dat men die uitgangspunten gebruikt om een platte belastingverhoging door te voeren, daar kunnen we met N-VA uiteraard op geen enkele manier achter staan.”

“Berekeningen door de stad zelf zouden uitwijzen dat 30% van de belaste bedrijven substantieel meer zullen betalen, 56% grosso modo hetzelfde en 14% minder”, aldus Van Bossuyt. “Interne berekeningen op basis van een beperkt staal aan bedrijven geven echter aan dat tot 70% van de belaste ondernemingen in de toekomst meer zouden betalen. Bedrijven die werken op basis van energie uit biomassa zouden in het bijzonder hard getroffen worden. Idem voor energieproducerende bedrijven.”

“Het tarief voor de oppervlakte die bedrijven innemen verdubbelt quasi van 0,22 euro/m² naar 0,40/m²”, licht Van Bossuyt toe. “Na 2027 dreigen ook nog heel wat bijkomende bedrijven meer belastingen te zullen moeten betalen. Momenteel is er nog een vrijstelling voor bedrijven die minder dan 1000 MWh verbruiken, maar na 2027 verlaagt die drempel naar 750 MWh en nog later mogelijk zelfs naar 500 MWh.”

“Ik hoor vanuit ondernemerskringen ook kritiek op de in het nieuwe belastingreglement gebruikte energieverbruik-vorken”, stelt Van Bossuyt. “Als je pech hebt, moet je als bedrijf enkele tienduizenden tot honderdduizenden euro’s extra betalen gewoon omdat je toevallig net in een hogere vork zit. Hier moet toch zeker ruimte zijn om de verschillende categorieën een stuk fijner af te grenzen.”

Van Bossuyt besluit: “Donderdag is er een speciale gemeenteraadscommissie over de verhoging van de bedrijfsbelasting. Ik zal daar OpenVLD-schepen van economie Sofie Bracke en OpenVLD-burgemeester Matthias De Clercq confronteren met hun nieuwe ondernemersonvriendelijke maatregelen. Dat men onze Gentse bedrijven, die nog altijd kampen met de gevolgen van de coronacrisis, hier nu mee komt pesten gaat mijn petje te boven. Extra belastingen betekenen minder jobs. Vorige week was er ook al het nieuwe praktijktesten-onderzoek dat het stadsbestuur aangreep om ondernemers in een kwaad daglicht te stellen. Ik kan niet anders dan besluiten dat onze Gentse ondernemers onder een liberale burgemeester erger af zijn dan vóór 2018. Dit stadsbestuur is tuk op schulden maken en extra inkomsten verzinnen, bezuinigen op de eigen steeds verder uitdijende werking is er duidelijk niet bij.”