Gentse politie beticht van etnisch profileren door bijna-schepen El-Bazioui. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Bewuste beschadiging van politiekorps”

Op 10 december 2021, over deze onderwerpen: Integratie, Veiligheid
Politie

In haar eerste kranteninterview als (bijna-)schepen van personeel en facilitair management beticht Hafsa El-Bazioui (Groen) de Gentse politie van etnisch profileren (“Veel van wat ik zelf heb meegemaakt, gebeurt vandaag nog steeds. De ethnic profiling door de politie die ik heb gevoeld …”). N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Op 1 januari treedt Hafsa El-Bazioui officieel aan als schepen van de Stad Gent. In die positie kan je niet zomaar gratuite beschuldigingen van etnisch profileren over ons Gentse politiekorps in het rond strooien. Ik zal burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) hierover interpelleren. Wordt de vertolkte mening gedeeld door het hele College? Zijn de andere meerderheidspartijen – naast OpenVLD ook Vooruit en CD&V – hier mee akkoord?”

Van Bossuyt: “De uitspraken getuigen van weinig respect voor onze Gentse flikken. Met een enkel zinnetje worden ze allemaal weggezet als racisten. Binnen het korps is er nochtans al langer aandacht voor het thema discriminatie. Vorig jaar nog ondertekende de Gentse korpschef samen met zijn collega’s van de politiezones Antwerpen, Brussel-Noord en Mechelen-Willebroek een nieuw ‘handelingskader professioneel profileren’. Wanneer politiemensen een signalement van een vermoedelijke dader ontvangen dan controleren ze op een objectieve manier mensen die aan de doorgeseinde persoonsgegevens voldoen. Wat is het probleem daarmee?”

Van Bossuyt: “De uitspraken baren me echt zorgen. Zeker ook omdat de schepen in kwestie bevoegd zal zijn voor personeelszaken. Eerder al probeerde haar voorganger en partijgenoot schepen Van Braeckevelt om de Nederlands-voorwaarde voor sommige jobs bij de stad af te schaffen. Bovendien vatte hij het plan op om niet langer de best gerangschikte kandidaat voor een job aan te werven, maar de persoon met de juiste achtergrond. Ik vrees dat de nieuwe schepen op datzelfde pad zal verder gaan.”

Van Bossuyt: “Dit is een bewuste beschadigingsoperatie van Groen aan het adres van de Gentse politie. Ik hoop van harte dat de burgemeester duidelijk maakt dat zoiets niet kan en dat hij achter zijn korps staat. Men zou de politie beter de nodige middelen geven om de criminaliteit in onze stad nog beter te kunnen bestrijden. En dan denk ik in de eerste plaats aan een bewakingscameranetwerk zoals andere steden dat al vele jaren hebben.”