Gravensteendebat woedt onverminderd verder. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Participatie was wel degelijk mogelijk en de groenzone naast de burcht was géén deel van het projectgebied”

Op 2 maart 2021, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Toerisme & evenementen
Gravensteen

Gisteravond vond andermaal een debat plaats over de omstreden plannen van het stadsbestuur voor het Gravensteen. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Het was een debat op het scherp van de snee met twee belangrijke nieuwe elementen. Ten eerste is nu zonneklaar dat het stadsbestuur wel degelijk werk had kunnen maken van participatie. Dat heeft ook Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Diependaele vorige week donderdag in het Vlaams Parlement bevestigd. Ten tweede is nu ook duidelijk dat de groenzone naast de burcht eigenlijk geen deel uitmaakt van het projectgebied. Ik begrijp dan ook niet hoe de stadsjury een ontwerp heeft kunnen kiezen dat een opvallende constructie wil oprichten in net die groenzone.”

Van Bossuyt: “Participatie en publieke consultatie waren en zijn mogelijk op drie momenten in de procedure aldus minister Diependaele. Een eerste keer bij de opmaak van het projectdossier, een tweede maal nadat alle ontwerpen zijn ingediend (alle ontwerpen kunnen vb. anoniem publiek gemaakt worden voor feedback), en tenslotte ook – zij het in beperktere mate – nadat een winnend ontwerp werd geselecteerd. Hoe het sommige leden van de meerderheid dan bestaat om te beweren dat de minister zou ontkend hebben dat participatie mogelijk was, is mij een raadsel. Van fake news gesproken. Iedereen kan het commissieverslag van het Vlaams Parlement nalezen of herbeluisteren. Gelukkig heeft OpenVLD-schepen Souguir ondertussen wel al grootmoedig toegegeven dat er effectief kansen gemist zijn om participatie te organiseren.”

Van Bossuyt: “Ik heb de schepen gisteren ook geconfronteerd met de uitspraak van een ambtenaar van de IVA Historische Huizen (waaronder het Gravensteen valt) tijdens de gemeenteraadscommissie cultuur van november 2016. De bewuste stadsmedewerker verklaarde daar zwart op wit dat de groenzone niet tot het projectgebied behoorde. Dat blijkt ook uit het goedgekeurde projectdossier: het perceel van de groenzone was gewoonweg niet inbegrepen in het project (zie kaartje onderaan). Ik kan niet anders dan besluiten dat het stadsbestuur ofwel geen correcte informatie heeft meegedeeld aan de gemeenteraad, ofwel dit criterium naderhand gewoon naast zich neer heeft gelegd. In beide gevallen geldt: dit is geen behoorlijke of transparante manier van werken. Ik vraag me ook af of hier geen juridische consequenties aan verbonden kunnen zijn.”

Van Bossuyt besluit: “Ik roep het stadsbestuur nogmaals dringend op om alsnog open te staan voor de opmerkingen en ideeën van de Gentenaars, inbegrepen de actiegroep SOS Gravensteen, de ondertekenaars van de open brief van ‘bekend Gent’, en de historici en andere academici die ondertussen gefundeerde kritiek op de voorliggende plannen hebben geformuleerd. Het is hoog tijd om constructief, zonder oogkleppen en compromisbereid aan tafel te gaan zitten om samen tot een gedragen visie en plan te komen. Het bemiddelingsgesprek dat minister Diependaele op 12 maart organiseert moet hierin een eerste stap zijn.”