Groen licht voor vertramming lijn 7 - N-VA Gent tevreden met Vlaamse investering dankzij minister Weyts

Op 1 februari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De uitbreiding van het openbaar vervoersnet is in Gent al jaren een heet hangijzer. Vandaag is er goed nieuws. Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Elke Sleurs: “In het antwoord op mijn parlementaire vraag kondigt minister Weyts aan dat De Lijn op korte termijn de nodige initiatieven zal nemen om de vertramming van lijn 7 tussen de twee stations concreet voor te bereiden. De kogel is dus door de kerk. Dat is een uitstekende zaak voor onze stad.”

 

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Ik stel vast dat het een N-VA-minister is die in dit al lang aanslepende dossier knopen doorhakt. Het Pegasus-plan waar tramlijn 7 deel van uitmaakt dateert al van 2003. Burgemeester Termont en zijn voorgangers zijn er nooit in geslaagd om hun partijgenoten in Brussel, o.a. minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt, tot een positieve beslissing te brengen.” 

“De verbinding tussen Gent-Sint-Pieters en de Dampoort is een belangrijke ontbrekende schakel”, zegt Sleurs. “De kosten/baten-analyse van De Lijn toont aan dat een tram op dit traject de voorkeur geniet op een trambus. De Lijn rekent wel op een intensieve samenwerking met de stad voor het aanleggen van afzonderlijke beddingen.”

 

“Die aparte beddingen zijn belangrijk voor de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers, en ook om de reistijd te verbeteren,” aldus Elke Sleurs. “Ik roep burgemeester De Clercq op om optimaal samen te werken met De Lijn bij het vaststellen van het definitieve tracé en bij het uitvoeren van de werken, en ook om te voorzien in de nodige burgerparticipatie”

 

In zijn antwoord meldt de minister ook dat de studie voor de vertramming van lijn 3 voorlopig on hold staat. “De Lijn stelt vast dat het opmaken van de project-MER de voorbije jaren niet te rijmen was met de acties van de stadsdiensten inzake het mobiliteits- en circulatieplan,” verduidelijkt Sleurs. “Bovendien heeft het stadsbestuur zelf aan De Lijn gevraagd om voorrang te geven aan de aanleg van een tramlijn tussen de Dampoort en het Neuseplein. Niet alles kan tegelijk uiteraard.”

 

Van Bossuyt besluit: “De realisatie van tramlijn 7 zal een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van onze Gentse mobiliteit. Na de aangekondigde studie over de vervanging van het E17-viaduct in Gentbrugge en de nieuwe superstelplaats Wissenhage [trams en bussen, 110 miljoen euro] is dit op korte tijd opnieuw een mooi voorbeeld van een belangrijke Vlaamse investering in Gent. Ik hoop dat de Gentse meerderheid bereid is om in de komende jaren in deze en andere dossiers goed samen te werken in het belang van onze stad.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is