Grotesk

Op 10 juni 2024, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit en openbare werken
groteske

Nu de nationale verkiezingen voorbij zijn, lonken de gemeenteraadsverkiezingen in oktober meer dan ooit.

Dat er nood is aan een frisse wind in Gent wordt elke maand duidelijker. De huidige coalitie van OpenVLD, Groen, Vooruit en CD&V is tot op de draad versleten.

Dat leidt tot groteske taferelen. In commissie en gemeenteraad stellen OpenVLD en Vooruit zich plots erg kritisch op voor het wijkmobiliteitsplan Gentbrugge/Dampoort. Dat ze nochtans eerst zelf mee hebben uitgetekend, goedgekeurd en verdedigd. Maar dat ze ondanks hun kritiek op velerlei punten tegelijk toch niet willen afvoeren. Wat is het nu eigenlijk?

Anti-democratische taferelen ook: zo deed CD&V een debat over het Zwijnaardse mobiliteitsplan van de gemeenteraadsagenda halen. Ongetwijfeld wegens té pijnlijk. Over sommige zaken mag blijkbaar niet gesproken worden. Onze fractie had om het debat gevraagd als reactie op de al bijna 1000 (!) handtekeningen die een lokaal buurtcomité tégen het plan had ingezameld.

Blauw, rood en oranje hebben onze stad overgeleverd aan Groen. Dat zes jaar lang zijn zin heeft mogen doen. En nu, uit angst voor de kiezer, gaan de drie andere meerderheidspartijen ineens afstand nemen van hun eigen beleid. Hoe geloofwaardig is dat?

Ik heb er alle vertrouwen in dat de Gentse kiezer dit schijnheilige spelletje doorziet. De belastingbrief met de sterk verhoogde opcentiemen op de onroerende voorheffing – burgemeester Mathias De Clercq’s geschenk aan de Gentenaars – die deze dagen in de bussen valt, kan daarbij helpen.

Met N-VA Gent kiezen we voor een verstandig en gedragen mobiliteitsbeleid, en voor een gezond financieel beleid dat niet om de haverklap in de zakken van de Gentenaars zit.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt