Heropening Gentse horeca vanaf 8 mei - Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Café- en restaurantuitbaters moeten zelf kunnen beslissen wanneer ze terrasverwarming gebruiken”

Op 6 mei 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Vanaf 8 mei mogen Gentse horecazaken terug de deuren openen. Maar voorlopig mogen ze alleen mensen ontvangen op een buitenterras. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Als stad moeten we de heropening zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom willen we dat horeca-uitbaters helemaal vrij kunnen beslissen wanneer ze al dan niet terrasverwarming gebruiken. Momenteel mag dat van het stadsbestuur alleen tussen 15 november en 15 april. Maar ook in mei of later kan het nog best fris zijn, zeker ook ’s avonds.”

Van Bossuyt: “We willen niet dat mensen die een terrasje willen doen of lekker willen tafelen, afgeschrikt worden door wat frisser weer zoals de afgelopen week. Horeca-uitbaters moeten hun klanten op de terrassen zo comfortabel mogelijk kunnen ontvangen. Als mensen weten dat er terrasverwarming is, kan hen dat over de streep halen om op een frissere dag of avond toch een café of restaurant te bezoeken.”

Van Bossuyt: “Horeca-uitbaters zijn verstandig genoeg om zelf in te schatten wanneer het inschakelen van terrasverwarming al dan niet een meerwaarde biedt. Ze hebben er geen enkel belang bij hun energiefactuur onnodig te laten oplopen. Daarom moet de willekeurige beperking van terrasverwarmers tot 15 april voor ons op de schop.”

Van Bossuyt besluit: “De stad doet – mede op vraag van N-VA – zeker al inspanningen via het toestaan van terrasuitbreidingen en de opschorting van de terrasbelasting. Maar ik wil schepen van middenstand Bracke (OpenVLD) en schepen van openbare ruimte Watteeuw (Groen) toch oproepen om ook soepeler te zijn op vlak van terrasverwarming. Dit kan voor horecazaken echt een verschil maken. Ik heb hierover een vraag ingediend voor de commissie economie volgende week dinsdag. Desnoods dien ik ook voor de gemeenteraad van later deze maand een voorstel van raadsbesluit in.”