Hoe staat het met de brandveiligheid van de Gentse scholen?

Op 12 maart 2010

Verschillende kranten brengen vandaag het verhaal over de brandveiligheid van de Vlaamse scholen naar aanleiding van een nieuw initiatief van het Antwerpse stadsbestuur. Momenteel bestaan er geen wettelijke normen inzake de brandveiligheid van scholen. De brandweer of andere experten stellen wel een verslag op, maar hebben geen normen om zich op te baseren.

Tegen deze achtergrond hebben in Antwerpen het stadsbestuur, de verschillende onderwijsnetten en de brandweer deze week een protocol ondertekend waarin wel duidelijke criteria vermeld worden. De preventieadviseur van elke school zal overeenkomstig deze criteria een controlelijst opstellen. Deze lijst moet dan leiden tot een resultaatsverbintenis, waarbij de scholen zich engageren om te werken aan de brandveiligheid van de gebouwen.

Op 26 februari jl. stelde gemeenteraadslid Helga Stevens reeds een schriftelijke vraag over de brandveiligheidssituatie van de Gentse scholen, waarop zij tot op heden echter nog geen antwoord mocht ontvangen. Aangezien de brandveiligheid van de Vlaamse scholen dezer dagen volop in de actualiteit staat, zal ze schepen Coddens bijkomend interpelleren over de Gentse situatie tijdens de eerstvolgende gemeenteraad.

Helga Stevens: "Er moet dringend duidelijkheid komen over de brandveiligheid van de Gentse scholen. Bestaan er in Gent lokale brandveiligheidsnormen voor zowel de stedelijke scholen als deze van de andere onderwijsnetten? Indien ja, hoe wordt er dan toegezien op de naleving ervan? En indien nee, zal het stadsbestuur hier dan op korte termijn werk van maken naar het voorbeeld van Antwerpen?"