Hoog aantal drugsfeiten in Gentse stations. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Zorgwekkende cijfers”

Op 2 februari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid
cijfers drugsfeiten stations centrumsteden

Uit het antwoord op een recente parlementaire vraag van kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) blijkt dat van de 13 Vlaamse centrumsteden in de Gentse stations de meeste pv’s worden uitgeschreven voor drugsfeiten. N-VA-fractieleider Van Bossuyt: “Het aantal uitgeschreven pv’s is opvallend hoog. Dat er aan de Gentse stations – publieke plaatsen bij uitstek – zo veel feiten worden vastgesteld is zorgwekkend. We moeten dit van nabij opvolgen.”

Van Bossuyt: “Een deel van de verklaring ligt natuurlijk in het feit dat Gent-Sint-Pieters en ook de Dampoort tot de drukste stations van het land behoren. Maar dat we ook ruim hoger scoren dan Antwerpen – het dubbele en meer – is toch wel opmerkelijk. Het totaal aantal reizigers op een weekdag in de Antwerpse en de Gentse treinstations is immers vergelijkbaar: in 2020 circa 30.000 in zowel de Sinjorenstad als bij ons.” [zie: https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/enterprise/publications/travellers-counts]

Van Bossuyt: “De interpretatie van cijfers over drugsfeiten is niet altijd gemakkelijk. Hoe meer je er als politie op inzet hoe meer je ook zal vaststellen: wie zoekt die vindt. Maar ik zie niet goed in waarom de spoorwegpolitie en de lokale en federale politie hier in Gent zoveel meer op zouden inzetten dan elders. Ik vrees dat de hogere cijfers toch ook de weerspiegeling zijn van een groter drugsprobleem aan onze stations.”

Van Bossuyt: “We moeten de drugsproblematiek in onze stad zoveel mogelijk indijken. Maar er zijn aanwijzingen dat het niet de goede richting uitgaat. In de haven worden de jongste tijd steeds vaker grote drugsvangsten gedaan. Uit verschillende wijken bereiken ons telkens opnieuw signalen van bewoners dat dealers open en bloot in parkjes en op straat drugs staan te verkopen.”

Van Bossuyt besluit: “Onze stad mag geen draaischijf worden van de internationale drugstrafiek. De politie moet de nodige middelen ter beschikking krijgen om hier krachtdadig tegen op te treden, zowel in de stationsomgevingen als in de Gentse woonwijken.”