Inschrijvingen Gentse middelbare scholen via Centraal Aanmeldingsregister (CAR). Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Kan niet dat te late aanmeldingen toch aanvaard werden”

Op 6 juli 2020, over deze onderwerpen: Jeugd (+ onderwijs)

Uit het verslag van de disfunctiecommissie van het Gentse Lokaal Overlegplatform Onderwijs (LOP) blijkt dat 21 leerlingen na de deadline  (8 mei om 12u) alsnog werden aangemeld en aanvaard. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit kan voor mij niet. Een deadline is een deadline. Op deze manier is er geen sprake van gelijke kansen voor alle ouders en kinderen. Dit ondergraaft het vertrouwen in het centrale aanmeldingsregister (CAR).”

In Gent wordt sinds enkele jaren gewerkt met een centraal aanmeldingssysteem voor alle Gentse secundaire scholen. Ook een aantal middelbare scholen uit de randgemeenten doen mee. Ouders kunnen de scho(o)l(en) van hun keuze doorgeven (eerste keuze, tweede keuze, …). Een computersysteem wijst de leerlingen dan toe aan de verschillende scholen op basis van het aantal beschikbare plaatsen.

“Uit het verslag van de disfunctiecommissie blijkt dat na de deadline 12 onafgewerkte aanmeldingen alsnog werden toegevoegd en bijkomend nog eens 9 geheel nieuwe aanmeldingen”, licht Van Bossuyt toe. “Hoewel de disfunctiecommissie de late aanmeldingen post factum aanvaardt, blijkt uit het verslag dat er geen consensus was over de 9 te late aanmeldingen. Bovendien wil de disfunctiecommissie dat de deadline in de toekomst strak gerespecteerd wordt en dat dit in een formele afspraak gegoten wordt. Dat is zoveel als toegeven dat wat nu gebeurd is eigenlijk niet kan.”

“De Stad Gent was in de disfunctiecommissie vertegenwoordigd met 3 personen: een kabinetsmedewerker van schepen Decruynaere, een medewerker van het Onderwijscentrum Gent, en een medewerker van het stedelijk Agentschap Integratie en Inburgering IN-Gent”, aldus Van Bossuyt. “Ik wil van schepen van onderwijs Decruynaere (Groen) wel eens weten welk standpunt deze mensen in genomen hebben. Waren zij akkoord met het aanvaarden van alle late aanmeldingen? En zo ja, vindt de schepen dan niet dat de rechten en kansen van andere ouders en leerlingen geschonden zijn? Helaas weigerde schepen Decruynaere het debat hierover aan te gaan tijdens de voorbije gemeenteraad.”

“De disfunctiecommissie werd samen geroepen na een klacht over de late aanmeldingen”, vult Van Bossuyt nog aan. “De klager vermeldt expliciet dat alle Gentse schooldirecteurs na de deadline nog aanvragen hebben ontvangen van ouders die hun kind alsnog via het CAR wilden inschrijven. Hier kon echter niet op ingegaan worden gezien het verstrijken van de deadline. Conclusie is dat deze mensen benadeeld zijn ten opzichte van de 9 genoemde late aanmeldingen.”

Van Bossuyt besluit: “Het kan echt niet dat een deadline niet gerespecteerd wordt en dat de regels er blijkbaar niet zijn voor iedereen. Ik roep de schepen op om hiertegen dringend actie te ondernemen via de stedelijke vertegenwoordigers in het LOP en in de disfunctiecommissie. Anders dreigen ouders hun vertrouwen in het centraal aanmeldingsregister te verliezen. De regels moeten voor iedereen gelden, anders werkt het niet.”