Interne problemen OCMW-ziekenhuis AZ Jan Palfijn. Anneleen Van Bossuyt: “Coronacrisis legt al genoeg druk op dokters en ziekenhuispersoneel”

Op 1 december 2021, over deze onderwerpen: Sociale zaken

Volgens de berichtgeving in de media werd recent één van de artsen van OCMW-ziekenhuis AZ Jan Palfijn geschorst na een melding door een medewerker bij de directie over een euthanasiecasus. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dat de schorsing door de directie volgens de berichtgeving werd opgelegd zonder eerst de arts in kwestie te horen roept vragen op. Dat de schorsing enkele dagen later onder druk van de collega’s van de arts terug ongedaan werd gemaakt door diezelfde directie, toont aan dat er andere opties waren. De zaak zorgt hoe dan ook voor grote onrust. Daarvoor is het nu het slechtst mogelijke moment: de coronacrisis woedt opnieuw volop en het ziekenhuispersoneel staat al onder enorme druk. Extra problemen en zorgen kan men missen als kiespijn.”

Van Bossuyt: “De getuigenissen in de pers maken duidelijk dat er iets grondig fout zit in de verhouding tussen directie en artsen. Die laatste zeggen zich ‘vogelvrij verklaard’ te voelen. Er is sprake van een vertrouwensbreuk. Het systeem van meldingen in het kader van kwaliteitscontrole zou te sterk vatbaar zijn voor misbruik.”

Van Bossuyt: “De zaak haalde ondertussen ook uitgebreid de nationale media en dat is een ronduit slechte zaak voor het imago van het ziekenhuis. Patiënten moeten op alle vlak vertrouwen kunnen hebben in de werking van het ziekenhuis. De huidige berichtgeving over interne problemen en spanningen dreigt dat vertrouwen helaas te ondermijnen.”

Van Bossuyt: “Als OCMW-ziekenhuis is het beheer ervan finaal in handen van een politiek samengestelde raad van bestuur. Daarin zijn alleen de Gentse meerderheidspartijen vertegenwoordigd met schepen van gezondheid Rudy Coddens (Vooruit) als voorzitter. Ik roep de leden van de raad van bestuur dan ook op om binnen de kortst mogelijke termijn met een oplossing te komen voor de actuele problemen. Aangezien we met N-VA niet vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur zal ik schepen Coddens volgende week woensdag ook ondervragen over de kwestie tijdens de commissie welzijn. Deze zaak mag niet aanslepen, in het belang van de patiënten en alle ziekenhuismedewerkers.”