IVAGO-staking: N-VA vraagt bijeenroeping van gemeenteraadscommissie Milieu

Op 29 mei 2015, over deze onderwerpen: Intercommunales, Stadsdiensten

De Gentse N-VA-gemeenteraadsfractie vraagt dat de Commissie Milieu op woensdag 3 juni bijeenkomt om de uitzonderlijke toestand ten gevolge van de IVAGO-staking te bespreken.
 
Directe aanleiding is de beslissing van burgemeester Termont om personeel op te vorderen wegens dreigend gevaar voor de volksgezondheid.
 
Door de aanhoudende staking bij de afvalintercommunale puilt Gent uit van de onopgehaalde vuilniszakken. Met allerlei vormen van zeer zichtbare overlast tot gevolg: stank en geurhinder, ongedierte, sluikstort (vuil trekt vuil aan), … Nu al is zeker dat er tot en met maandag niet wordt gewerkt.
 
Ook de communicatie met de burgers loopt mank. Op de website van de stad Gent vindt men geen informatie, op de website van Ivago staat enkel een algemene melding dat er een staking is en waarom. Wanneer mensen vragen stellen via twitter of facebook krijgen ze het antwoord dat ze op de website moeten kijken… waar niets te vinden is.
 
Karlijn Deene, gemeenteraadslid en bestuurslid van IVAGO (N-VA): “Via de pers verneem ik relevante informatie, maar zelfs dan blijven heel wat vragen onbeantwoord. Nochtans ben ik als bestuurder mee verantwoordelijk voor de werking van Ivago. Daarom heb ik de Raad van Bestuur gisteren per mail verzocht om dringend bijeen te komen en uitleg te krijgen. Behalve een instemmend antwoord van de bestuurder van CD&V, kreeg ik geen enkele reactie.”
 
Door het uitblijven van een reactie vanuit de Raad van Bestuur beslist de N-VA fractie om een stap verder te gaan en de commissie Milieu woensdag bij hoogdringendheid bijeen te laten roepen. De N-VA fractie is voldoende groot om deze commissie, conform artikel 84 van het huishoudelijk reglement van de Gentse gemeenteraad, af te dwingen.
 
Op die manier hoopt de Gentse N-VA duidelijkheid te krijgen over o.m. het personeelsbeleid bij Ivago, de risico’s voor de volksgezondheid, de wijze waarop de “prioritaire zones” (waarvoor de burgemeester personeelsleden heeft laten opvorderen) zijn geselecteerd, welke die prioritaire zones zijn, het uitblijven van een duidelijke communicatie, en de wijze waarop de “inhaaloperatie” na het beëindigen van de onderhandelingen zal gebeuren etc.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is