Jaarbegroting 2022 Stad Gent. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stadsbestuur kiest opnieuw voor extra inkomsten”

Op 1 november 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Geld

Het Gentse stadsbestuur heeft zopas een persbericht gelanceerd over de begroting voor het komende jaar 2022. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Wat mij opvalt is dat het stadsbestuur al heel concreet weet waar men extra inkomsten wil halen. Maar voor de aangekondigde besparingen is dat helemaal niet het geval. Integendeel duidelijkheid daarover zou er pas tegen juni 2022 komen. Dat is niet ernstig. Ik kan niet anders dan dit de zoveelste belastingbegroting noemen.”

Van Bossuyt: “Eerst en vooral stel ik opnieuw vast dat het stadsbestuur met zijn begroting richting de pers trekt alvorens de gemeenteraad erover in te lichten. Als oppositie hebben wij nog niets gezien. Het is een kwalijke traditie die dit stadsbestuur nu al enkele jaren aanhoudt. Op die manier is democratische controle niet mogelijk. Wanneer we in december uiteindelijk de cijfers krijgen, zijn het al bijna vijgen na Pasen.”

Van Bossuyt: “Het stadsbestuur wil per jaar 6,7 miljoen euro extra ophalen. Daartoe verhoogt men de parkeertarieven met 15%. Of dat de aantrekkelijkheid van onze stad zal vergroten, durf ik te betwijfelen, de huidige tarieven zijn immers al behoorlijk hoog. Dat men meer wil inzetten op sluikstortboetes juich ik toe, maar tot nu toe zijn de resultaten op dat vlak verre van spectaculair. De vraag blijft dus hoe men de pakkans zal verhogen.”

Van Bossuyt: “Het stadsbestuur zegt ook 10 miljoen euro te willen besparen. Maar er is geen enkele uitleg over hoe men dit doel wil bereiken. Meer info volgt pas bij de budgetwijziging 2022 in juni (!). Dat is geen manier van werken: de Gentenaars hebben er recht op te weten in welke diensten men gaat schrappen. Tien miljoen euro is hoe dan ook slechts een bescheiden inspanning als je weet dat de exploitatie-uitgaven van de stad op jaarbasis meer dan 1 miljard euro bedragen.”

Van Bossuyt: “Er zijn ook nog onduidelijkheden. Men wil ontwikkelaars en private eigenaars bijvoorbeeld aanmoedigen om verharding te vermijden. Maar wat zal dit precies inhouden? Gaat men mensen financieel straffen? Welke criteria gaat men hanteren? Welke tarieven zal men hanteren? De stad zou beter omgekeerd werken en een premie geven voor wie onthardt. Maar we hebben een ‘liberale’ burgemeester die mensen liever blauw doet betalen aan groene taksen. Het zal wachten worden tot december om hier meer zicht op te krijgen. Pas dan krijgen we inzage in alle cijfers en alle budgetten.”