Jaarverslag Ombudsvrouw 2017: Stijgend aantal klachten, hardnekkige ergernissen nog steeds niet opgelost

Op 26 april 2018, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Stadsdiensten, Verkiezingen 2018

Het aantal klachten over de werking van de Gentse stadsdiensten gaat fors in stijgende lijn. Dit blijkt uit het nieuwe Jaarverslag 2017 van de Gentse Ombudsvrouw. Het aantal door de ombudsdienst behandelde klachten stijgt met ruim een kwart (+27%). “Opnieuw een duidelijke aanwijzing dat de Gentenaar steeds minder tevreden is over het huidige stadsbestuur”, zegt N-VA lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt, “Ook uit de recente Stadsmonitor bleek al het dalende vertrouwen in het stadsbestuur: van 48 % naar 40%.”

Qua aantal klachten blijft het Mobiliteitsbedrijf de trieste recordhouder. Ingewikkelde regels en procedures zorgen nu eenmaal voor veel problemen. Maar het ontbreekt het Mobiliteitsbedrijf ook al jaren aan klantvriendelijkheid tegenover de burger. De vorige Ombudsvrouw pleitte jarenlang vruchteloos voor meer ‘coulance’, haar opvolgster pleit nu in dezelfde zin voor ‘gezond verstand’ en ‘het au sérieux nemen van mensen met klachten’. “Met N-VA dringen we al lang aan op een externe doorlichting van het Mobiliteitsbedrijf. Dit jaarverslag sterkt ons in onze eis aan het stadsbestuur”, aldus Van Bossuyt.

Op voorstel van N-VA is de Ombudsvrouw sinds 2015 ook bevoegd voor onder meer stedelijke sociale woonmaatschappij WoninGent. Ook hier blijft het mislopen. Afgezien van de hoge renovatienood voor veel woningen blijkt uit het jaarverslag nogmaals dat ook kleinere herstellingen vaak en lang blijven aanslepen. Fractievoorzitter Elke Sleurs: “Dit kan voor ons niet. Ook sociale huurders zijn volwaardige burgers die recht hebben op goede en klantvriendelijke dienstverlening. WoninGent moet ook op dit punt haar werking dringend en grondig bijsturen.”

Nieuw in het Jaarverslag 2017 is een groeiend gebrek aan aandacht voor de noden van oudere en minder mobiele mensen: slecht onderhouden en versperde voetpaden, te weinig rustpunten op pleinen en in het autovrij gebied, zorgverleners die niet kunnen parkeren, enz. Anneleen Van Bossuyt: “Het rood-groene bestuur heeft van mobiliteit een fetisj gemaakt en is de ouderen en minder mobiele Gentenaars vergeten. Als we ouderen uit hun isolement willen halen, dan moeten we onze stad hierop afstellen. Met N-VA  willen we een beleid voeren waarbij niemand vergeten wordt.”

Andere ‘vaste waarden’ in het jaarverslag van de Ombudsvrouw zijn overlast door sluikstorten, mank lopende communicatie tussen diensten en burgers, aanslepende woonstvaststellingen, enz. “Het jaarverslag biedt een goudmijn aan informatie over wat beter kan in onze stad. Ik wil de Ombudsvrouw van harte bedanken voor haar werk. Met N-VA gaan we hier zeker verder mee aan de slag”, besluit Sleurs.