Kost nieuw ‘Stadskantoor’ aan Zuid swingt de pan uit: van 15 naar 40+ miljoen euro

Op 3 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Stadsdiensten

Het stadsbestuur investeert aan de Zuid in een nieuw kantoorcomplex dat de oude bibliotheek en het huidig administratief centrum zal omvatten. Maar de kosten zijn niet onder controle: in 2015 sprak het stadsbestuur nog over 15 miljoen euro, in juli van dit jaar ging het al om 32 miljoen, en ondertussen wordt nu al een bedrag van ruim 40 miljoen euro genoemd. Vertragingen zorgen nog eens voor bijkomende kosten.

Genoeg reden voor Ronny Rysermans om in de gemeenteraad om uitleg te vragen: “Dit lijkt wel een geval van hyperinflatie. Hoe is het mogelijk dat een stad als Gent de prijs zo heeft onderschat? Waar zit het probleem? We weten niet waar dit gaat eindigen. In de bedragen die circuleren is de inrichting van het gebouw zelfs nog niet in inbegrepen.”

Raadslid Rysermans verduidelijkt dat de N-VA niet tegen een degelijke huisvesting voor het stadspersoneel is: “De stadsadministratie centraliseren aan de Zuid is op zich natuurlijk niet verkeerd. De voorbije jaren werden o.m. in het Belgacomgebouw kantoren gehuurd en dat kost ook geld. Maar vertrekken met een project van 15 miljoen en eindigen met een veelvoud ervan is geen goed bestuur. We moeten nauwgezet en plichtsbewust omgaan met het belastinggeld van de Gentse burgers.”

Rysermans wil dat het stadsbestuur de nodige lessen trekt: “Ik verwacht dat men nagaat wat er is fout gelopen. De kosten moeten in de toekomst hoe dan ook realistischer worden ingeschat. Er moet ook een procedure komen om het budget tijdens de uitvoeringsfase strikt onder controle te houden. We kunnen ons als stad geen tweede financiële ontsporing zoals dit Stadskantoor permitteren: elke euro kan je maar één keer uitgeven.”