Leven in Gent wordt aanzienlijk duurder - Financiële plaatje stad Gent klopt niet

Op 9 november 2013

De Gentse paarsgroene coalitie doet waar ze goed in is: ze draait de Gentenaars een rad voor de ogen. Want de financiële put van 105 miljoen euro is zeker niet gevuld. Zeker is wel dat de rekening voor de Gentenaars fors zal zijn.

Wonen, werken en ondernemen wordt in Gent wel degelijk wél duurder. Huisvuil, parkeren, sporten, cultuur, het zal weldra meer gaan kosten. Om dan nog te zwijgen van de verhoogde belasting voor ondernemers: horeca en middenstand krijgen een zware rekening toegeschoven. Retributies (en dat zijn eigenlijk óók belastingen) stijgen gemiddeld met 15 procent; lokale belastingen met gemiddeld 20 procent. En voortaan zullen die elk jaar blijven stijgen.

Het argument dat die retributies in de voorbije vijf jaar niet zijn verhoogd, klopt niet. Zie bvb. de parkeertarieven.

Die desinformatie is overigens onderdeel van de paarsgroene mist die wordt verspreid: de rekening klopt niet. Een oplijsting van de bedragen is overigens onmogelijk. Want wat bvb. te denken van OCMW en politie die enerzijds in niet geringe mate mee moeten besparen, en tegelijk ook meer geld en/of personeel krijgen?

Interessant is ook wat het stadsbestuur niet gaat doen: de investeringen in wegen en voetpaden worden herleid tot een absoluut minimum. In schril contrast overigens met het niet onaanzienlijke bedrag dat de Gentenaars krijgen om 'klimaatneutraal' te worden. Dat is trouwens een van de weinige punten van het bestuursakkoord dat nog overeind blijft.

Hiermee breekt paarsgroen ongeveer alle verkiezingsbeloften. SP.A en Groen beloofden meer personeel; het wordt een stuk minder. Voor Open VLD  kon er geen sprake zijn van belastingverhoging: ze komt er, en hoe!

Het staat overigens in de sterren geschreven dat deze oefening lang niet zal volstaan. En de indruk is dat paarsgroen dat zelf ook weet, maar alsnog niet verder is gekomen dan wat vandaag op tafel ligt.

Het stadsbestuur noemt haar 'oplossingen' door en door Gents. Dat klopt: men blijft water en vuur verzoenen, men maakt - anders dan bvb. In Antwerpen - geen duidelijke keuzes, maar bezorgt de Gentenaars wel een fameuze rekening en probeert ze het tegenovergestelde wijs te maken. 'Wonen, werken en ondernemen wordt dus niet duurder,' staat in het document. Zou de paarsgroene meerderheid dat zelf geloven?