U bent hier
Minder dienstverlening, toch duurder OCMW
Reactie van de N-VA op artikel “OCMW stort 3,5 miljoen terug” van 14 juni 2013 in het Nieuwsblad
Minder dienstverlening, toch duurder OCMW
Het OCMW spendeerde vorig jaar 4,5 miljoen euro minder aan dienstverlening voor haar cliënten. Sinds 2011 daalt de dienstverlening, maar stijgen de personeelskosten. Resultaat: het OCMW doet minder, maar heeft meer geld nodig. En de stadskas moet alsmaar meer bijpassen. Triomferen dat het OCMW nu 3,5 miljoen terug stort is dus totaal misplaatst.
Dat het OCMW nu teruggeeft aan de stad is het gevolg van een ruime overschatting van de kosten voor 2012. De gemeentelijke bijdrage stijgt zoals elk jaar ook in 2012, ondanks die terugval van 4,5 miljoen euro aan sociale dienstverlening. Het OCMW kan maar 3,5 miljoen euro terug storten door stijgende personeelskosten. Van efficiënte kan dus absoluut geen sprake zijn.
Maken we de balans van de hele vorige legislatuur dan ziet het plaatje er niet fraai uit. In 2006 bedroeg de sociale dienstverlening 42.313.115 euro. In 2012 werd dat 54.798.547 euro of een stijging van 29,5%. Die stijging van de sociale dienstverlening heeft de nodige personeelsondersteuning nodig en daar noteren we in 2006 het bedrag van 61.917.018 euro. In 2012 was dat 87.449.624 euro of een stijging van goed 41%.
En met al die inspanningen zou de armoede dan toch moeten dalen? Neen, en bij die cruciale vaststelling bleef het bij de voorzitter oorverdovend stil op de laatste OCMW-raad.
“Het is een beproefde techniek om eerst veel te ruim te budgetteren om dan uit te pakken met een zogezegd efficiënt bestuur”, zegt OCMW-raadslid en fractievoorzitter Ronny Rysermans. “Maar, dat de kosten alsmaar hoger oplopen terwijl de armoede toch verder stijgt heeft alles te maken met een gefaald beleid”, besluit Ronny Rysermans.