Minister Diependaele wil bemiddelen over het Gravensteen

Op 9 februari 2021, over deze onderwerpen: Toerisme & evenementen, Cultuur en erfgoed
Gravensteen

In de gemeenteraad dringt raadslid karlijn Deene al maanden aan op overleg met de Gentenaars over de plannen voor het Gravensteen. Het stadsbestuur wou daar niet van weten en hield vast aan het, door hen gekozen, project.

'De plannen van het stadsbestuur voor het Gravensteen zijn controversieel, met name het externe paviljoen en het doorbreken van de walmuur. Niet alleen bewoners, maar ook prominente academici keren zich tegen die beide aspecten van de plannen. De kritiek ook dat bijvoorbeeld het departement geschiedenis van de UGent – met het Henri Pirenne Institute for Medieval Studies – nog op geen enkele manier betrokken werd bij dit project snijdt hout. Het contrast met bijvoorbeeld het Van Eyck-project – begeleid door een onafhankelijk team van internationaal vermaarde academici – kan op dit vlak niet groter zijn.', stelt Karlijn Deene

'Gentenaars voelen zich verbonden met hun Gravensteen. Een plan doorduwen  dat niet breed gedragen is bij de Gentenaars is vragen om problemen.',  reageert Anneleen van Bossuyt, 'Minister Diependaele, bevoegd voor onroerend erfgoed, nodigt burgers en stadsbestuur uit om samen rond de tafel te zitten. Het is nu aan het stadsbestuur om deze uitgestoken hand aan te nemen'

Lees hier de persmededeling van minister Diependaele