Minister Muyters investeert 1,35 miljoen euro in Gents Wintercircus

Op 26 juli 2017, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Economie & Werk, Stadsontwikkeling

Begin juni startten de eerste renovatiewerken aan het Wintercircus op de Krook-site. Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters (N-VA) besliste deze week om 1,35 miljoen euro EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) bij te dragen aan de financiering van de reconversie van het Wintercircus.

De EFRO-middelen zullen gebruikt worden voor het realiseren van extra ruimtes die de community-working bevorderen en de relatie van deze ruimtes met de middenpiste versterken. Het project focust op de volgende aspecten: de ontsluiting naar de Platteberg via de renovatie van de vroegere olifantenhelling; de integratie van de toegang vanaf het Miriam Makebaplein in het project; het renoveren van de vroegere paardenstallen (niveau -1) tot vergader-, ontmoetings- en atelierruimte; het verbouwen van de smeerputten van de vroegere Mahygarage tot lounge; het voorzien van nieuwe toegangsportalen aan de Lammerstraat en Sint-Pietersnieuwstraat, die moeten zorgen voor de nodige zichtbaarheid en ontsluiting; en tenslotte het ombouwen van de vroegere scène tot congresruimte.

N-VA-fractieleider en lijsttrekker 2018 Elke Sleurs: “Het Wintercircus heeft al een bewogen geschiedenis achter de rug: van de brand in het oorspronkelijke circus tot het hergebruik ervan als autogarage. Dat het nu een nieuwe toekomst krijgt met o.a. een concertzaal en ruimte voor innovatieve bedrijven, is een uitstekende zaak. Deze unieke site is te lang ten prooi geweest aan verwaarlozing. Ik wil minister Muyters dan ook van harte bedanken voor zijn bijdrage. Dankzij alle partners zal Gent er binnenkort een nieuwe prachtige architecturale parel bij hebben, vlak naast de recent geopende Krook-bibliotheek.”