Mogelijk treinverbinding voor Gents havengebied

Op 13 februari 2010

Een treinverbinding voor personenvervoer in het Gentse havengebied is één van vijf mogelijke nieuwe corridors die de NMBS in de toekomst wil uitbouwen. Dit bleek gisteren uit het antwoord van minister Vervotte op een vraag van senator Helga Stevens. Uit de haalbaarheidsstudie van de spoorwegmaatschappij blijkt dat personenvervoer op de lijn 204 (Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate) een hoge welvaartswinst zou opleveren op het vlak van veiligheid, milieu en geluidshinder.

Wanneer de spoorlijn effectief voor het personenvervoer in gebruik genomen zou worden, zal daarbij geen gebruik gemaakt worden van klassieke treinstellen, maar van zogenaamd licht treinmaterieel. De NMBS zal nu verdere studies uitvoeren, onder meer inzake de technische haalbaarheid. Ook zal er overleg nodig zijn tussen de federale overheid en de gewesten om de verschillende vormen van openbaar vervoer zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Een concreet tijdspad ligt nog niet voor.

"Het is uiteraard positief nieuws dat het er voorlopig goed uitziet voor een personentreincorridor in het Gentse havengebied, maar het mag toch allemaal een stuk sneller gaan. De haalbaarheidsonderzoeken slepen nu al langer dan anderhalf jaar aan. Het wordt dringend tijd om beslissingen te nemen. De mobiliteitsproblemen in het havengebied worden er ondertussen immers niet minder op. Ik betreur dan ook dat de minister geen verdere timing kan geven", aldus Stevens.

De mobiliteitsproblemen in het havengebied zijn mede het gevolg van het zeer beperkte aanbod aan openbaar vervoer dat bestaat uit slechts enkele buslijnen van De Lijn. Het Pegasusplan voor Gent zal dit aanbod niet uitbreiden. Een aantal van de grote bedrijven, Volvo en Arcelor-Mittal, hebben ondertussen geopteerd voor het opstarten van een busdienst voor de eigen werknemers. De Stad Gent probeert via de pendeldienst Max Mobiel de kleinere bedrijven meer bereikbaar te maken. Deze oplossingen, die allemaal afhankelijk blijven van het gewone wegverkeer, zijn echter volkomen ontoereikend en bovendien ondoeltreffend, want niet vrij van het dagelijkse fileleed.

In een studie van Traject NV uit 2004, uitgevoerd in opdracht van de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (VeGHO), werd al becijferd dat via personenvervoer op lijn 204 dagelijks 6000 reizigers zouden kunnen bereikt worden. Uit een bewonersenquête blijkt dat daarbovenop nog eens 477 dagelijkse reizigers uit de nabijgelegen kanaaldorpen te tellen zijn. De bedrijven in de havenzone, de werknemers, de bewoners en de stedelijke overheid blijven dan ook allemaal vragende partij om de bestaande de spoorlijn, die nu alleen voor goederentreinen gebruikt wordt, open te stellen voor het personenvervoer.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is