Muziekmaker Godfried-Willem Raes op Gentse N-VA-lijst: “Teveel linkse pensée unique in Gentse kunsten en cultuur”

Op 17 juni 2024, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport
Godfried-Willem Raes

Gents N-VA-lijsttrekker en fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Ik ben fier en blij dat Godfried-Willem Raes er voor kiest om op onze lijst (plaats 14) te staan voor de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober. Hij is een echt monument uit de Gentse, Vlaamse en internationale cultuurscène. Kunst en cultuur zijn voor ons als N-VA belangrijke thema’s. Kunst en cultuur nodigen uit tot genieten, dromen en nadenken. Ze brengen mensen samen. Jammer genoeg voelen Gentse kunstenaars zich steeds meer ingesnoerd door de ideologische keuzes van het stadsbestuur.”

Godfried-Willem Raes (° 1952) is een naam als een klok in de wereld van de hedendaagse muziek en avant garde. Hij is de oprichter en bezieler van de Stichting Logos die zich sinds 1968 wijdt aan de productie en promotie van nieuwe/innovatieve muziek. Hij was jarenlang verbonden aan het Gentse conservatorium en aan de UGent als docent en als onderzoeker. Naast zijn activiteiten als lesgever, componist en uitvoerend muzikant ontwerpt en bouwt hij ook vernieuwende zowel akoestische als elektronische instrumenten. Eén van zijn verwezenlijkingen op dit vlak is het befaamde Robot Orkest.

Godfried-Willem Raes: “Mijn steun aan de N-VA lijst en mijn kandidatuur daarop vertrekt vanuit mijn liefde voor Gent. Een zekere nostalgie naar de tijd waarin Gent een veelstemmige broedplaats was van vernieuwing, experiment en avant-garde is me daarbij niet vreemd. Maar vandaag is het cultureel aanbod in Gent het quasi-monopolie geworden van Links. In mijn ogen waart er een kwalijke pensée unique door het culturele leven in onze stad die andere stemmen verstikt.”

Van Bossuyt: “De voorbij maanden hebben we gesproken met verschillende jonge Gentse kunstenaars. Die zeggen allemaal hetzelfde: als je durft te zeggen dat je niet links bent, dan moet je er niet op rekenen om nog in aanmerking te komen voor opdrachten of projecten. Dan word je in de cultuurban geslagen en de facto geboycot. Heel straf vind ik dat. Dat is niet waar wij met de N-VA voor willen staan: uiteenlopende – ook botsende – stemmen en ideeën moeten aan bod kunnen komen.”

Raes: “De huidige politiek die 'diversiteit', 'inclusie' en 'verbondenheid' beweert te cultiveren, leidt in werkelijkheid tot een beperking van de vrijheid van expressie. De ‘woke censuur’ is goed vertegenwoordigd in de Gentse cultuursector en leidt net tot een afbraak van diversiteit, met onder andere een afwijzing bijna van onze eigen Vlaamse identiteit. Vernieuwing en kritisch denken worden monddood gemaakt.”

Raes besluit: “Ik kom – als onafhankelijke op de N-VA-lijst – op voor een veelstemmige Gentse kunstenscène waarin een focus op artistieke kwaliteit en een klemtoon op vernieuwing hand in hand gaan. Een scène die mikt op internationale uitstraling en op het koesteren van het sublieme dat onze eigen levenskrachtige cultuur in zich draagt – gisteren, vandaag en morgen.”